En athlets tankar

Bloggen började med min satsning mot IRONMAN 2017 men som allt annat levande så har den nu tagit en ny form.

Här kan ni följa en 50 årings mans träning inom triathlon, löpning, swimrun mm.

Det handlar om en livsstil att inspirera andra till att röra på sig och att inse att träning kan vara både lätt och roligt samtidigt som det kan vara utmanande och krävande.

Jag söker nya utmaningar och vill gärna uppleva vad min kropp klarar av. Efter att 2017 klarat av min första Ironman full distans så kommer jag att söka nya utmaningar inför 2018.

Häng med mig på min resa och ännu bättre starta din.







söndag 4 december 2016

Maximera träningen!

Nu är jag tillbaka från veckans förkylning och sent i fredags kväll gjorde jag första träningspasset....

Som vanligt så försöker jag att maximera min träning varje gång, givetvis lyckas jag inte alltid men målet är inför varje enskild träning att få ut så mycket jag bara kan av den. Hur tänker jag då?

Jag har några punkter som jag försöker hålla mig till, för det första så handlar det om att hålla träningsplanen då den ligger som en grund till ett längre tänkande med ett eller flera tydliga slutmål. Det handlar om att bygga upp sig för att vara på maxkapacitet inför målet. Att exempelvis börja köra hårda intervaller under grunduppbyggnaden är för mig förenat med en ökad skaderisk och då får jag inte ut vad jag har tänkt av träningen och maximerar den inte även om passet genomfördes till maxkapacitet.

Det handlar inte om att varje pass ska vara hårt, kroppen behöver olika typer av träning en lågintensiv långdistanslöpning som fettförbrännare är kanske mera optimalt än en tröskellöpning på samma distans beroende på var man befinner sig i sin träningsfas.



Vilan är viktig!
Det är inte coolt att minska på vilan ex när man kör 100m intervaller i simträningen. Även om de som du simmar med är snabbare så lockas inte av att korta av din vila för att hänga med. Kroppen behöver återhämtningen för att kunna ge max under nästa intervall. Effekten blir motsatt och syran byggs snabbare.



Samma sak gäller även vid backintervaller, långa eller korta löpintervaller. Givetvis även på cykeln om det är så att det känns som om att vilan är för lång så bör man i stället öka insatsen vid själva tempoökningen.


Vila är inte att fuska!
Givetvis inte om den är inplanerad om den inte är inplanerad så maximerar man inte sin träning utan tar bara den vilsamma vägen och då blir det fel.
Ibland kan dessa tankar dyka upp under träning när det känns segt, stumt och allmänt jobbigt och det kan vara lätt att ge efter men det är då det är så viktigt att lyssna på kroppen varför känslan är där. Behövs det en vilodag, är jag på väg att bli sjuk eller är jag bara inne i en riktigt hård träningsperiod och jag börjar bli riktigt nedtränad?

 
Glöm inte att dricka under träningen, för att kunna få ut max behöver vi fylla på vätska och ibland energi. Personligen så använder jag mig sällan av energipåfyllnad förutom vid långa löppass då brukar jag ha med en flaska med vatten och en med energidryck. Men vid hemkomst är jag noggrann med att fylla på med energin max 30 minuter efter passet.

Maxa intervallerna!
När det ska maxas på träningen så gör det! Det är bättre att göra färre intervaller ordentligt än att fuska sig igenom träningen, givetvis så planerar man då in färre intervaller. Det kan vara oerhört jobbigt att köra dessa pass och ibland så gör man de bättre i grupp. En känd boxare brukar säga att "svett är bara fett som gråter" Jag skulle vilja säga att "total utmattning är bara muskler som jublar"

 
 
Byt ut ett kvalitetspass mot en tävling
Kvalitetspass är slitiga men de kan enkelt göras lättare. Byt exempelvis ut en inplanerad 10km löpning mot en tävling, det är betydligt enklare att få till passet under tävling även om det är en liten tävling med färre deltagare. Ta det sedan för vad det är d.v.s. en träning och bry dig inte så mycket om resultatet i tävlingen utan mera om hur du genomförde loppet dvs kvalitetspasset.
 
 
 
 
Det handlar alltså inte om att fylla upp varenda sekund av din träning med rörelse. Vad det däremot handlar om är kvalitetsträning, fyll träningen med vad du tror är bäst för dig och genomför den sedan efter din planering då börjar man närma sig vad jag anser är att maximera sin träning.
Glöm sedan inte att ha kul för de flesta av oss är detta inte ett jobb utan ett fritidsnöje och vem fyller sitt liv med tråkiga, jobbiga fritidsnöjen?
 
För att summera mina tankar som jag tyckte spretade lite så handlar det om några enkla saker att tänka på:

* Inplanerad vila är inte fusk
* Vilodagar är nödvändiga
* Att maximera träning handlar inte om att fylla varje sekund i varje pass.
* Ska du maximera så gör det
* Planera din träning så den passar dig
* Glöm inte att fylla på energi och vätska när du behöver det
* Tävlingar kan också vara träning
* Ha roligt

 
När du vilar så gör det ordentligt och njuut för snart är det dags för ett Coopertest





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar