En athlets tankar

Bloggen började med min satsning mot IRONMAN 2017 men som allt annat levande så har den nu tagit en ny form.

Här kan ni följa en 50 årings mans träning inom triathlon, löpning, swimrun mm.

Det handlar om en livsstil att inspirera andra till att röra på sig och att inse att träning kan vara både lätt och roligt samtidigt som det kan vara utmanande och krävande.

Jag söker nya utmaningar och vill gärna uppleva vad min kropp klarar av. Efter att 2017 klarat av min första Ironman full distans så kommer jag att söka nya utmaningar inför 2018.

Häng med mig på min resa och ännu bättre starta din.







måndag 20 februari 2017

Nu väntar nya utmaningar med nya förutsättningar

När jag startade min nya satsning mot Ironman i höstas var kraven höga på mig själv. Jag hade fått mandat hemma att ta den tid jag behövde för att kunna nå mina mål och få uppleva drömmen om ett väl genomfört Ironman i slutet av sommaren. Jag hade räknat med timmar av kämpa, kämpa och kämpa men att kämpa mot mjölksyra, trötthet och vädrets makter inte av att kämpa mot smärta från en skada.

Nu har jag fått omvärdera min situation och får satsa på att göra det bästa av vad jag har och göra mitt bästa möjliga av situationen som har uppstått. Vad jag kommer att kunna genomföra får tiden utvisa. I veckan väntar magnetröntgen så får jag se om det påvisar något som de kan åtgärda.


Det var ett tag sedan som jag bloggade sist, kanske för att jag inte kände att jag bara ville skriva negativt men också för att lägga energin på annat ett tag. Nu hoppar jag fram till nuläget och den sista tidens träning.

Kommande tävlingar

Då läget är som det är så planerar jag försiktigt men jag har bestämt två nya tävlingar.

 
 
 
Wov 3000m öppet vatten det blir en bra utmaning och en häftig upplevelse.
 
Ceres loppet 150km som blir en riktig bra kvalitetsträning inför kommande IM


Styrka/stretch

Jag har dragit ned lite på den rena styrketräningen då jag sticker iväg i vikt och jag har nog att släpa på redan nu. Men jag kör ganska mycket ben, bål och olika former av stabilitetsträning. Stretch och tänjning ingår alltid i träningen.




Simträning

Simträningen rullar på bra, både träningen med KSS men också med Julita Triathlon, än så länge håller jag mig till dessa träningsdagar då det är jäkligt svårt att få till simträning i Vingåkers badhus då det inte finns några riktiga träningsbanor där. Träningspassen ligger på 90 minuter och på ca 3000m träning i olika form blandat med teknik, styrka och uthållighet.


Jag känner mig ganska stark när det kommer till simningen kanske inte snabb och speciellt inte på korta distanser men målet är bara att kunna hålla ut i en hyfsad takt på längre distanser. Tror dock att jag har blivit något snabbare även på kortare distanser.

Här är en liten film från OW delen på senaste träningspasset.



Vi provade på att träna OW vilket var riktigt roligt efter några varv då gruppen klumpade ihop sig, sorry Marie det var inte meningen att krafsa på dina fötter :) Här medChristian.

 
När Andreas höll i träningen senast varvade vi benträningen med plankan och jägarsits, tro mig det känns i både mage och lår men roligt är det.

Foto: Roger Culmsee
 
Efter90 minuters simträning känner man sig ganska nöjd.
 
 


Löpträning

Det jag har kunnat gjort är kortare löpträningar ofta 4-6 km och vid ett flertal gånger på löpband för att komma åt mjukare underlag. Smärtan varierar ibland kommer den direkt och ibland först efter passet är genomfört. Många av passen ligger på kvällarna efter jobb och nattning.

 
Ibland har jag möjlighet att kunna träna med min fru vilket alltid är roligt, vi försöker att få till ett pass tillsammans i veckan beroende på hur vi kan lösa det med barnen.


Endast en gång har jag sprungit milen på nästan 3 månader och vid den här tiden borde jag redan göra 3 mils långpass på helgerna. Backe och intervaller har jag helt plockat bort från repertoaren för att spara på benet. Jag kommer nu att försöka få till flera av passen i skogen på mjukare underlag, denna bild är från söndagens träning.



Cykelträning

Denna sker fortfarande inomhus och det är svårt att kunna bedöma sig själv men tittar jag på wattmätaren så har jag blivit starkare. Det är en riktig svettfest varje gång men med bra musik så  brukar det känns gott ändå. Längtar oerhört till att få komma ut på landsvägarna igen.




BMC Teammachine SLR01 White

Tog en lite fotorunda med min nya cykel en BMC slr01 som är utrustad med Ultegra komponenter. Den är fortfarande helt oanvänd då jag köpte den på Black Friday och jag väntar in torra vägar och varmare väder. Tanken är några cykellopp framöver där jag inte får använda min tricykel. Det kommer att bli ett underbart komplement till vårens och sommarens cykelträning.

 
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar