En athlets tankar

Bloggen började med min satsning mot IRONMAN 2017 men som allt annat levande så har den nu tagit en ny form.

Här kan ni följa en 50 årings mans träning inom triathlon, löpning, swimrun mm.

Det handlar om en livsstil att inspirera andra till att röra på sig och att inse att träning kan vara både lätt och roligt samtidigt som det kan vara utmanande och krävande.

Jag söker nya utmaningar och vill gärna uppleva vad min kropp klarar av. Efter att 2017 klarat av min första Ironman full distans så kommer jag att söka nya utmaningar inför 2018.

Häng med mig på min resa och ännu bättre starta din.







söndag 5 mars 2017

Vilda djur och vadslagning vad är detta?

Denna vecka bjöd på några märkliga och väldigt ståtliga händelser. I övrigt har det varit en bra träningsvecka med fortsatt god känsla. Söndagens löpträning bjöd på tre årstider i samma runda ganska mäktig känsla men det tar vi längre ned.

Vilda djur del 1)
Det var i tisdags när jag var ute på en kvällsträning med min fru, vi sprang en skön tur genom samhället och vidare ut på en gångväg som följer Vingåkersån, Nu är jag knappast en mörkrädd kille och jag känner mig inte på något sätt orolig när jag ex springer i skogen på sena mörka kvällar i pannlampans sken. Vissa delar på denna gångväg är ganska mörka och när vi joggade fram så såg jag inte änderna som satt på vägkanten. Tja satt och satt jag tror inte att änder sitter men de befann sig där. Plötsligt flaxar de till och flyger upp precis framför mig och jag tror nog att min puls gick upp i 300 samtidigt som jag tog ett jätteskutt för att undkomma det plötsliga ljudet. Är verkligen löpträning nyttigt?

Vadslagning!
Veckan rullade på och på torsdagen var det dags för simträning som vanligt. Inget märkligt med det. Det var dessutom en riktigt rolig träning, jag älskar när det är mycket överkropp och 10x150 med paddel och dolme passade som handen i handsken.
De 3200m avslutades med 16x25m dvs varannan lugn och varannan maxtempo.
Inte trodde jag att denna kväll skulle avslutas med vadslagning!
Plötsligt fick jag syn på att 1-16 var uppskrivet på träningstavlan och det fick sin förklaring inför de sista 16 25m passet.
Det var vadslagning på gång och det gällde mig....
På vilken 25m runda får Benny kramp!
Tack vilka goa simpolare man har, runda 2-14 valde de och de flesta låg på väldigt låga siffror, jag var den enda som sa att jag fixar alla 16 utan kramp.
På 3e 25an fick Klas kramp och lite senare åkte Andreas på kramp själv kämpade jag på utan känning. Använd benen mera fick jag höra av tränaren, eller hur kommer knappast att ske.
Avslutade passet med bravur men inte med kramp. Nu ska det i ärlighetens namn sägas att jag har ofta krampproblem speciellt när vi avslutar med 25 i maxtempo.

Vilda djur del 2)
Avslutade veckan med ett riktigt skönt löpträning. Vädret var riktigt obehagligt det blåste och var inte speciellt skönt ute. Jag valde att lägga träningen i skogen för att undkomma den värsta vinden.
Den turen bjöd på tre årstider, det var klafsigt och blött som på hösten, kallt och på vissa sträckor 7-10cm snö på vägarna. Sedan kom solen fram och att då springa längst kanten på ett gärde med skogen på andra sidan gav vårkänslor. Handskarna åkte av och det var superskönt i solen.

 
Efter att ha sprungit ca 4km kom veckans andra vilda djurupplevelse. Max 10m framför mig korsade en stor älgko stigen som jag sprang på. Fort försökte jag få upp mobilen för att ta en bild men den ståtliga älgen hade försvunnit in i den täta skogen. Kanske tur det att den inte stannade upp för att undersöka den märkliga mannen som kom springande genom skogen.
 
 
Vissa delar av skogen bjöd på barmark och då var det rena rama fröjden att springa, dessutom är marken där lagom mjuk och skön.
 
 
Andra sträckor var snöfyllda med en skare på toppen som jag hela tiden klev igenom, jag var lite rädd att trampa snett men det gick bra och det var även här ganska mjukt och skönt men kanske lite jobbigare.
 
 
 
Att komma ut till gärdet när solen sken och värmde upp mig rejält var häftigt, nästan så att jag fick känslan av att få se tussilago i vägkanten eller kanske en orm som krupit ut i solen för att värma upp sig.
 
 

Jätteskönt att ha kommit igång med löpträningen lite mera nu igen, jag hade även ett par kortare pass på gymmet och sprang på löpband. Ingen smärta i benet under träningen men fortfarande ömhet efteråt. Jag har fortfarande inte fått svar på röntgenbilderna men det borde jag få senast nästa vecka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar