En athlets tankar

Bloggen började med min satsning mot IRONMAN 2017 men som allt annat levande så har den nu tagit en ny form.

Här kan ni följa en 50 årings mans träning inom triathlon, löpning, swimrun mm.

Det handlar om en livsstil att inspirera andra till att röra på sig och att inse att träning kan vara både lätt och roligt samtidigt som det kan vara utmanande och krävande.

Jag söker nya utmaningar och vill gärna uppleva vad min kropp klarar av. Efter att 2017 klarat av min första Ironman full distans så kommer jag att söka nya utmaningar inför 2018.

Häng med mig på min resa och ännu bättre starta din.







söndag 18 juni 2017

Känslan är att allt fortfarande pekar åt rätt håll!

Den här veckan har gått enligt plan, ja nästan i vart fall. Tanken var att prioriteringen skulle ligga på cykel vilket det har gjort men nu har löpträningen också kommit igång riktigt bra. Det lilla frågetecknet är simträningen som har fått stå tillbaka då jag fick in vatten i örat och haft en del smärta.


Cykel:
Jag har under veckan fått in tre cykelpass, vilket var planenligt. Nu börjar det kännas som om cykelstyrkan börjar komma igen. Jag har fått upp hastigheten och jag återhämtar mig snabbare under passen. Jag har valt att endast cykla med tricykeln för att få in en skön känsla med att ligga på barsen vilket jag tror är klokt för tillfället.


Jag har nu även börjat träna på att stoppa i mig energi i form av Enervit gel för att vänja magen lite då jag brukar kunna bli lite kass i buken av dessa. Men när det närmar sig de längre tävlingarna så kommer de att behövas.
Som vanligt så har det blåst i mängder och under dagens pass så var det så att cykeln flyttade sig upp till en meter i sidled när det var som värst i byarna. Blev faktiskt läskigt under en period på ett par kilometer när vinden kom från sidan och tog full fart från de öppna fälten.

 
Efter dagens cykeltur som faktiskt var första gången som jag kände att det var riktigt varmt att cykla så avslutade jag med en skön belöning, iskall cola i 30 gradigt vatten. Love it!

Löpträning:
Nu börjar det kännas riktigt bra igen efter äventyret i Stockholm. Jag har inte gjort några riktigt långa pass men planerar in ett sådant till nästa vecka. Jag har lagt vikten på tempo och tempo med stegringspass. Ett riktigt hårt pass i form av stegring där jag ökar hastigheten under varje kilometer med vikten på sista halvan. Fy fan vad jobbigt det är men jäklar vad nöjd man känner sig efteråt.


Jag har även valt något längre pass i ett högre tempo för att få upp hastigheten, känslan är god men det känns i benen att jag har cyklat en del då flåset är med mig men låren tar stryk.

 
Vädret har varit något för varmt för min del ( när det gäller löpträning) men det går ganska enkelt att lösa genom att lägga passen senare på kvällarna. Det känns otroligt skönt att kroppen är med och samarbetar för tillfället.

Samarbetar? Nja inte riktigt som jag skrev så har jag fått in vatten i örat vilket gav upphov till smärta och torsdagskvällens inplanerade ow simning fick vika åt sidan då jag inte vill förvärra något. Nu ligger det en ow träning med klubben på tisdag och som det känns i dag så borde det vara okey att börja simma igen då.

Veckans pryl!
Självklart så klär jag upp gänget som ska följa med mig på IM i Kalmar i augusti med en teamtröja. Det blir en extra boost och energispruta att se dem när man krigar i löpningen på Kalmars gator.


Team
Benny Goldén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar