En athlets tankar

Bloggen började med min satsning mot IRONMAN 2017 men som allt annat levande så har den nu tagit en ny form.

Här kan ni följa en 50 årings mans träning inom triathlon, löpning, swimrun mm.

Det handlar om en livsstil att inspirera andra till att röra på sig och att inse att träning kan vara både lätt och roligt samtidigt som det kan vara utmanande och krävande.

Jag söker nya utmaningar och vill gärna uppleva vad min kropp klarar av. Efter att 2017 klarat av min första Ironman full distans så kommer jag att söka nya utmaningar inför 2018.

Häng med mig på min resa och ännu bättre starta din.







tisdag 18 juli 2017

Karlstad Triathlon K3 Så jäkla nöjd och en ny häftig utmaning runt hörnet.

Så var det dags igen för Karlstad Triathlon, en vecka efter IM i Jönköping. Jag hade hunnit träna lite under veckan men benen kändes lite tunga när helgen närmade sig. Precis som förra året så är detta inte bara en tävling utan även en minisemester för familjen. Skutbergets camping är mysig och bjuder på härligt bad och fina löpspår.

Jag kände mig kanske inte superhungrig när det närmade sig start men samtidigt så såg jag fram mot att tävla igen försöka slå förra årets tid och se om min usla löpform satt i. Det var väldigt varmt och skönt nere i Mariebergsskogen, barnen lekte vid lekplatserna medan jag laddade med Rodde vid min sida.


Simning: 1500m

Starten genomfördes från vattnet och det var ca 100m fram till första bojen, detta borgar för kaos och det blev det. När starten gick blev det trångt, riktigt trångt och väl framme vid bojen så övergick det till kaos, jag hade en man/kvinna som bokstavligen klättrade över mig vid bojen.



Efter ytterligare 200m så började det släppa och det blev en behaglig simning fram till vändpunkten. När simningen vände tillbaka mot starten blev det lite besvärliga vågor, inte höga men lite knöliga så där så att man får dricka mera vatten än vad man har tänkt sig. När det var ca 300m kvar så kom jag in bland massa näckrosor, visst är de vackra men ack så trista att simma bland. Jag tog mig längre ut för att slippa blomsterhyllningen och avverkade de sista hundra metrarna.

T1:
Kort löpning upp till T1, ja till och med så kort att jag inte hann få av mig mössa och glasögon eller få upp blixtlåset på våtdräkten. Lite strulande med klockan och bök med våtdräkt sedan var det dags att bege sig ut på cykeldelen.



Cykel: 40km
Nu jäklar skulle jag triumfera tänkte jag men det tänkte inte mina lår. Den första halvmilen var seg jag fick inte igång låren och upp hastigheten. Ca 32,7km i snitt borgar inte för ett bra lopp men det släppte snart av och följande mil avverkade jag med ett snitt på knappt 36km/h. Mellan 20-25km rullade allt på fint och jag snittade 37,6 på de 5kilometrarna.



 Detta är en bana som man kör tre varv och halva banan var det en del mot/sidvind vilket kändes lite grann. Jag beslöt mig för att slå av lite på tempot för att spara mig till löpningen så den inte skulle bli någon katastrof så sista milen snittades på ca 33km/h vilket kanske såhär i efterhand var något för långsamt.



I år var det lite besvärlig trafik vid ett par tillfällen bland annat kom jag in till en rondell med 5 bilar i kö inte optimalt. När jag kom in mot T2 kändes låren ok nu jäklar ska det springas.

T2:
Här fortlöpte allt bra förutom att jag strulade med klockan. Skor byttes fort och snart var jag ute på löparbanan.

Löpning: 10km
Gassande sol men lite vind gjorde att det kändes svalare jämfört med förra året. Första kilometerna kändes riktigt bra och när jag tittade på klockan 4,47 kom tanken, du måsta slå av på takten. Varför varför varför sätter huvet stopp för vad benen vill?



 Jag borde ju bara ha försökt att trumma på men negativa tankar kom och de segrade till viss del. Detta är en bana på 4 slingor längst en promenadväg och här promeneras det minsann, ganska trevligt men när barnvagn och medföljande mamma och förmodligen kompis inte riktigt vill flytta på sig när man kommer kan kännas lite trist. Nu ska jag inte gnälla för löpningen gick helt okej och jag har ingenting att skylla på, jag stannade till i några sekunder vid varje varvning för dryck och avkylning och det var det värt för solen visade vem som bestämmer.



 Sista varvet höll jag uppe modet och avslutade helt okej 5,07 på sista km. Snittiden blev lite långsammare 5,18 än önskat men så var jag nog inte heller helt slut när jag gick i mål. Fasiken vad svårt det är att få de tre grenarna att stämma till 100%.



Avslutningsvis:

Loppet gick lite fortare än förra året, trodde kanske på ytterligare tempoökning men jag är nöjd och jag hade kul. Jag hade säkert kunnat trycka på lite mer på cykeln och simningen var lite svagare än vad jag hade hoppats på även om det var en helt ok simdel. Löpningen är bra, jag är nöjd en schyst känsla och med ett leende på läpparna. Nästa år då växer musklerna, pannbenet blir hårdare, viljan starkare och gubben blir äldre ser jag redan fram mot.



Fakta: Enligt min klocka ( officiella resultat är ej klara)

Simning: 29,20
T1: 2,26
Cykel: 1,05,18
T2: 2,07
Löpning: 53,15

Totaltid: 2,32


Nu till utmaningen!

Tylösand Aquathlon&swim där jag valde att ställa upp i klassen 2km simning och 7km löpning. Loppet startar med 2km havssimning för att sedan övergå till en 7km slinga.
Fränt jag älskar nya saker som jag inte har provat förut och kan man göra bättre saker på semestern än ett litet lopp? Lite läskigt med hav, ev vågor och maneter men en bra träning inför IM.

Dessutom ska mina barn passa på att tävla i barndistansen, det kommer att bli en häftig upplevelse.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar