En athlets tankar

Bloggen började med min satsning mot IRONMAN 2017 men som allt annat levande så har den nu tagit en ny form.

Här kan ni följa en 50 årings mans träning inom triathlon, löpning, swimrun mm.

Det handlar om en livsstil att inspirera andra till att röra på sig och att inse att träning kan vara både lätt och roligt samtidigt som det kan vara utmanande och krävande.

Jag söker nya utmaningar och vill gärna uppleva vad min kropp klarar av. Efter att 2017 klarat av min första Ironman full distans så kommer jag att söka nya utmaningar inför 2018.

Häng med mig på min resa och ännu bättre starta din.







lördag 22 juli 2017

Tylösand Aqualthlon & swim vilket underbart lopp och miljö

Dagens utmaning var ett skönt lopp på Tylösand i Halmstad, 2km simning samt 7km löpning. Det fanns ytterligare distanser men denna passade fint för min del i dag. Inte kunde jag tro att det skulle bli så otroligt trevligt!


Pre race:
Väl framme i Halmstad hämtade jag ut mitt kuvert och gick ned mot stranden där öppnade sig en underbar miljö. Jag har aldrig varit i Tylösand och det var verkligen allt vad folk säger. Det var en skön avslappnad stämning och jag förberedde mig för mitt kommande race.


Vattnet var behagligt och det var inga vågor att tala om, förhoppningsvis skulle alla brännmaneter hålla sig borta. ja de satt i min skalle förstår inte att jag tycker att de är så obehagliga.




Simning:

Det var gemensam masstart från stranden där vi sprang ut i vattnet skulle igenom 2 bojar och för min del sedan simma till 1km bojen och runda den för att åter återvända.
Starten gick och jag beslöt mig för att ta det lugnt och inte stressa iväg.



Det gick väldigt lugnt till och även fast det var trångt vid första bojen så löste allt sig fint. Vattnet var klart och fint och man såg botten hela vägen. Det kändes bra och jag tyckte att jag simmade på fint utan att ta ut mig och väl framme vid vändningen så gick även den rundningen bra.


Nu visade det sig att dessa damer o herrar var duktiga simmare och det gick fort i vattnet, fortare än vad jag trott innan. Jag behöver jobba på tekniken, nu förlitar jag mig för mycket på styrkan och tappar glidet i vattnet plus att jag blir trött vid längre distanser. TRÄNA!

T1

Som vanligt så tycker jag att det är struligt med våtdräkten och sand överallt gör det inte lättare precis men jag tog det lugnt och fint och snart var jag iväg ut på den 7km slingan som skulle vara lättlöpt.



Löpning:

Det kändes förvånansvärt bra första kilometern som gick på 5,19. Nu kom jag ifatt en man som jag lade mig bakom och tänkte att han skulle få dra mig lite innan jag ökade på. Mannen visade sig heta Roger och var en riktigt trevlig man. Vi började prata ex om att den backen som vi precis forcerade inte var speciellt lättlöpt nä snarare tvärtom riktigt tuff. Vi gjorde sällskap glatt pratande om allt från Karlstad triathlon som vi båda hade kört till befolkningsmängden i Halmstad och löpningen blev otroligt trevlig ja nästan för trevlig för att vara en tävling. Det visade sig att vi sprang samma klass och var lika gamla. När det var 2km kvar kände jag att det fanns otroligt mycket kvar i kroppen och jag ökade tempot. Jag kände på Roger att det började gå fort och vid 1km kvar så tackade jag för sällskapet och drog upp tempot rejält. Avverkade sista km på 4,14 vilket är bra för min del.
Mållinjen passerades och jag väntade in min kompanjon under loppet.



Ytterligare en löpare hade passerat honom och undrade vart jag fick min kraft ifrån han hade försökt hänga på men inte riktigt klarat av det.
Roger kom in och vi gratulerade varandra och tackade för skönt sällskap.



Funderingar:
I dag fanns det massor över men det gjorde ingenting, jag hade ett skönt lopp och det kändes bra. Jag hade inte behovet av att ge allt utan njöt mera av naturen, havet och den sköna känslan. Rätt eller fel jag vet inte men det känns rätt.



Mina barn körde även de ett kortare lopp och vi kunde glatt ta en gemensam bild med våra medaljer. Härligt när man uppskattar samma saker i en familj och kan kombinera semester med att röra på sig.



Fakta loppet:

Totaltid 1,11,02

Placering: 5a

Enl min klocka:

Simning: 32,59 knappt 1900m

T1: ?

Löpning: 35,29


#motironman2017








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar