En athlets tankar

Bloggen började med min satsning mot IRONMAN 2017 men som allt annat levande så har den nu tagit en ny form.

Här kan ni följa en 50 årings mans träning inom triathlon, löpning, swimrun mm.

Det handlar om en livsstil att inspirera andra till att röra på sig och att inse att träning kan vara både lätt och roligt samtidigt som det kan vara utmanande och krävande.

Jag söker nya utmaningar och vill gärna uppleva vad min kropp klarar av. Efter att 2017 klarat av min första Ironman full distans så kommer jag att söka nya utmaningar inför 2018.

Häng med mig på min resa och ännu bättre starta din.







lördag 30 december 2017

King For a Day!

Ibland är känslan precis så och nu fick jag smaka på hur det känns....


Ja jag vet lite kryptiskt men ni ska se att det löser sig längre ned om ni bara orkar läsa i ett par minuter och gör ni inte det så missar ni inte så mycket. Ja just du borde kanske stänga av datorn, dra på dig löparskorna och ta en sådan där skön runda, väljer du det så är du förlåten.

Innan vi går vidare, på tal om löparskor. Inhandlade igår nya skor, har funderat länge på Adidas och igår slog jag till. Tack 50% rea! Knappt 600kr för nya skor ja det känns helt ok. Vad blev det då undrar ni, jo det blev Adidas Responce lt. Ska bli kul att få testa dem och se om de sparkar ut mina Nike. Men nu går vi vidare ja om du nu inte är just den som stängde ned datorn.



I morgon är det Nyårsafton, vilken klang. Nytt år, nya utmaningar och nya förutsättningar. Egentligen är det ingen skillnad men avslut är magiska på något sätt. Jag är nu inne på årets sista träningsvecka och jag börjar komma i fas igen.
Styrkan är på väg tillbaka och även uthålligheten men framför allt glädjen och pannbenet.

Den här veckan gjorde jag årets sista simträning, nu blir det lite uppehåll och tyvärr kommer jag förmodligen att missa 2018 års första pga att jag har bokat tatueringstid och frågan är om de är färdigläkta tills dess. Jo då bilder kommer när tatueringarna sitter på plats, faktiskt är de flera månader försenade. Men nu snackade vi faktiskt simträning.
Vi avslutade med en riktig syrabetonad träning, kanske inte helt enligt min träningsplan men simningen lever lite av sitt eget liv då jag tränar i grupp på hösten och våren vilket är jäkligt kul.


Men det finns något som jag verkligen tycker är "okul" på simträningen och det är benträning. Jag står i stort sätt helt still och hur jag än gör verkar jag inte bli bättre på något sätt på detta.


Jag har sista veckan åter igen kommit igång med styrketräningen vilket ta i trä är riktigt kul. Nu är det inte bara roligt utan också riktigt välbehövligt för att jag ska hålla en hel säsong. Till en början har det varit en hel del högintensiva pass men också med tonvikten på ben och bål men även resterande kropp givetvis. Så här kan det se ut på gymmet.


Löpträningen har fått ett fall framåt, delvis har rundorna blivit lite längre men jag har också lagt in lite tuffare pass. Tröskelpassen har varit frånvarande och även om tiderna inte är vad de har varit så är de ändå på väg mot snabbare tider. Dagen innan julafton genomförde jag mitt första tröskelpass på 10km vilket faktiskt gav mig lite råg i ryggen.



På annandagen fick vi lite barnvakt och jag och min fru tog ett långpass tillsammans. Ja nu räknar jag 15km som långpass men framåt slutet av januari hoppas jag att den gränsen har förflyttats upp mot 20km. Vi fick en riktigt skön genomkörare runt omkring i Katrineholm.


KING FOR A DAY!

Häng med nu för det är lite långsökt men ändå inte. Jag har alltid en plan vid träning även om jag ibland måste ändra på grundplaneringen så finns det ändå en ny plan inför träningen. Delvis för att jag inte ska fuska men också för att veta vad som ska hända och att det faktiskt passar in med den övriga träningsplanen. Men nu sket jag i det!


Det var dags för trainer och jag hade min plan klar men jag ville verkligen inte så jag bestämde mig för att skit samma idag ska jag bara ha kul. Jag drog på Green Day-Bullet in a bible Live på Spotify. Första 10 min värmde jag upp för att efter det bara cykla till musiken. Tanken var 1h cykelträning i hyfsat tempo. Jag hade riktigt kul och sedan kom låten ja ni vet King For A Day/shout Live och jäklar vad den kom givetvis efter ca 53 minuter när låren började bli möra. Prova att cykla till den låten. Det är galet häftigt. Svetten sprutade och växlarna for upp och ned liksom kadensen och power. 8,47 minuter av himmel/helvete och ett jävla anamma.
Kolla in bilden under, den markerade delen på slutet är just den låten.


Avslutade träningsåret idag med min son, vi tog en 5km runda med avbrott för  trappintervaller upp och ned för våran härliga järnvägsbro här i byn. Ett bra slut på ett år kan bara betyda en riktigt bra start på nästa.
Den till höger är jag :)




Nu laddar jag för oxfilé, champagne, nyårspromenad  ja helt enkelt en riktigt skön nyårsafton.


Gott Nytt År!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar