En athlets tankar

Bloggen började med min satsning mot IRONMAN 2017 men som allt annat levande så har den nu tagit en ny form.

Här kan ni följa en 50 årings mans träning inom triathlon, löpning, swimrun mm.

Det handlar om en livsstil att inspirera andra till att röra på sig och att inse att träning kan vara både lätt och roligt samtidigt som det kan vara utmanande och krävande.

Jag söker nya utmaningar och vill gärna uppleva vad min kropp klarar av. Efter att 2017 klarat av min första Ironman full distans så kommer jag att söka nya utmaningar inför 2018.

Häng med mig på min resa och ännu bättre starta din.







lördag 23 september 2017

Nu börjar träningen inför 2018 och motivation saknas knappast.

Nu har jag "vilat" kroppen en del sedan IM men börjar känna att det är dags att åter igen börja trappa upp träningen inför 2018. Tyvärr dras jag med en envis förkylning som delvis har satt sig i mina öron men trots detta så går det ändå att träna även om jag undviker simningen.


Jag kommer att fokusera på det jag tycker är roligt under hösten, trots allt så handlar det bara om grundträning ändå. Det har blivit minimalt med landsvägscykling i stället har jag valt att cykla en hel del MTB som för tillfället lockar mig mera. Men det finns inga planer på att tävla i MTB utan bara njuta av det som träningsform.


Hösten pockar på och jag har kikat in trainern en del men det kan ju bli lite fina helger så jag avvaktar  för att se hur dagarna utvecklar sig. Trots allt är trainer säsongen ganska lång.
Jag gick länge och funderade på om jag skulle hänga på ett gäng som satsar på sub 7,30 på Vätternrundan men efter att ha funderat klart så landade jag i att inte hänga på. Delvis för att stor del av vinterns träning då skulle behövas läggas på cyklingen men också för att jag inte kommer att köra några full distans tävlingar under 2018.


Nu var tanken när jag köpte min BMC Teammachine att det skulle kunna bli några landsvägslopp vilket det förmodligen kommer att bli under nästa år men inte Vättern.


Trailrunning:
Det har blivit en hel del löpning i skogen vilket är skönt och lite mera avslappnat än att springa längst landsvägarna. Vi har gott om spår i närheten och dessutom så är detta ett led i några tankar som jag har inför nästa sommar. Jag vill inte riktigt boka upp mig detta år på tävlingar för att kunna känna av kroppen och känna av vad det är jag har lust med.


Jag har lite tankar runt trailrunning, fjällmaror samt en hel del swimrun vilket jag skriver om längre ned. Det jag behöver träna mer är backinslagen som finns på stigarna och som jag inte riktigt är van med. Här kommer en liten film från i torsdags när jag var ute på en träningsrunda,



Men nu när hösten är här så är löpningen i skogen inte speciellt svårmotiverad, det är vackert och luften är full med syre. Tyvärr blir det också mörkt på kvällarna vilket gör det hela svårare att få till. Jag är inte helt förtjust i att springa med pannlampa i skogen medan jag älskar MTB i belysningens sken.


Träning med sonen:

Som jag har skrivit innan så lägger jag nu ned mera tid på sonens träning, delvis att jag trappar upp min roll som friidrottstränare men också att jag genomför flera träningar tillsammans med honom på kvällar o helger när han inte har sin friidrott. Detta tar en del tid från min egen träning men jag ser det inte som ett problem då jag ändå får rejäla genomkörare när vi tränar tillsammans.

 
Det ska bli riktigt spännande att se vad all denna extra träning ger inför nästa år, men framför allt så är det en sporre för honom.

Team Nu Kör Vi

Jag kommer att tävla en del i swimrun under nästa år, jag har hittat en teamkamrat vid namn Peter och vi kommer att kampera tillsammans under 2018. Det ska bli riktigt kul och vi går ut stenhårt med Ö till Ö swimrun Utö den 20/5. 37655m traillöpning blandat med 5165m simning.
Det blir ett häftigt första test och sedan får vi se hur vi utvecklar sommaren. Det som är lite roligt är att Peter tillsammans med Marie spurtade om mig o min teamkamrat under min första swimruntävling någonsin. I dagens läge så är Peter en vassare löpare medan jag är mera stabil i vattnet, detta gör att samarbetet blir viktigt och att vi hittar rätt nivå så vi kan få ut det bästa möjliga av varandra under loppen.



Ö till Ö swimrun

Triathlon:

Detta är första året som jag inte har bokat in någonting än så länge. Det jag vet är att jag inte kommer att köra någon full distans nästa år men har planer på en del Olympiska distanser och även en del medeldistanser under året. Tanken är också att jag ska försöka få till klubb-touren som jag la helt åt sidan under 2017.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar