En athlets tankar

Bloggen började med min satsning mot IRONMAN 2017 men som allt annat levande så har den nu tagit en ny form.

Här kan ni följa en 50 årings mans träning inom triathlon, löpning, swimrun mm.

Det handlar om en livsstil att inspirera andra till att röra på sig och att inse att träning kan vara både lätt och roligt samtidigt som det kan vara utmanande och krävande.

Jag söker nya utmaningar och vill gärna uppleva vad min kropp klarar av. Efter att 2017 klarat av min första Ironman full distans så kommer jag att söka nya utmaningar inför 2018.

Häng med mig på min resa och ännu bättre starta din.







söndag 5 augusti 2018

Ironman Kalmar 2018, nja det står inte skrivit i sten

Nu är det två veckor kvar till Ironman i Kalmar, kanske har det varit så i år att det inte har varit huvudmålet med årets träning. Jag har inte haft samma driv mot Kalmar utan tagit mera slentrian för den tävlingen. Det kan bero på hur det utvecklade sig förra året men det som är mera troligt är att tävlingen är för lång för mig för att det ska vara riktigt roligt hela vägen.



Varför är jag då med? Tja jag vet inte ens om jag kommer att tävla, visst är campingen bokad och visst åker vi ned men jag har ingen ågren för att inte stå på startlinjen. Jag valde bort Halmstad triathlon i somras för att jag inte kände mig i form och det var kanske årets bästa beslut förutom att jag då i stället samma dag krockade med en bil när jag valde att sticka ut på en cykelträning.

Jag har sista tiden letat och letat för att hitta den där känslan och känna uns av positivitet i min träning som får mig att känna att jag vill, jag kan men den finns inte riktigt där. Det kan vara så att när vi är på plats och känner känslan, stämningen för den är otroligt på IM att allt vänder eller så finner jag den de sista veckorna.

Jag har inte bloggat på hela sommaren, livet ni vet det där som ligger utanför internet, digitala moln och uppkopplingar har prioriterats vilket känns riktigt bra och välbehövligt.
För alla er som tror att jag har legat på beachen och vilat så måste jag göra er besvikna jag har tränat på, ja faktiskt riktigt bra. Det som har saknats är de riktigt långa distanserna vilket gör att jag verkligen tvekar att köra en fulldistans i år.

Det bästa med sommaren och campinglivet är att man får träna på många nya ställen och uppleva nya miljöer och här tänkte jag dela med mig lite av sommarens träningspass.
Våren och försommaren var lite av en katastrof när det gäller löpningen men när allt lugnade ned sig och semestern kom så började den kännas bättre.

I Halmstad så fick jag uppleva härliga cykelvägar, underbart med västkusten det finns hur mycket cykelvänliga vägar som helst. Det blev en hel del mil i blåsten under de tio dagarna som vi var där.



Nu började jag komma igång med löpträningen ordentligt och för första gången så lyckades jag få lite tryck i löpningen på kortare distanser.



När vi åkte till Lidköping fick cykeln stanna hemma, här fanns istället en 50m utomhus bassäng och väldigt trevliga ställen att springa på. För första gången på länge så sprang jag nu milen under 50 minuter och det kändes ganska lätt.



Här fick jag också ett par sköna pass med sonen, här springer vi 300m intervaller i backe.



I Askersund låg fokus på simträning, Harge är perfekt för er som vill simträna, det är avstängt för båtar och viken är ungefär 250m bred så det är bara att ligga och simma fram och tillbaka längs avspärrningen. Klart och fint vatten och man ser de 2-3m ned till botten. Inga bilder från simträningen men det blev också en del löpträning. Tur att man har en snäll fru som masserar ömma fötter, eller?



Vi var en sväng till Västerås för att barnen skulle tävla i friidrott. Regn och åska mest hela tiden och här upplevde jag min svettigaste träning någonsin. Inte för att den var tuff utan för att 28 grader i kombo med en luftfuktighet på en miljon gjorde att svetten sprutade. Ingen mysig miljö att springa i men träningen blev gjord.



Träningen på hemmaplan har även den rullat på som vanligt och jag har fått träna många härliga, vidriga, sköna, vackra, men mest har det varit varma pass i år.

Sjöarna har varit otroligt varma i år, ja det är till och med riktigt varmt i havet, det har gjort simträningen lätt att genomföra.

Vi införskaffade en kajak under sommaren, härligt att kunna få med sonen på de längre simträningarna speciellt då det är lite läbbigt med alla båtar när man är längre ut i sjöarna.


Jag har sista tiden tvingat på mig tridräkten för att jag måste vänja mig fast det är varmt ute, här är jag ute på ett brickpass.


Här befinner jag mig för tillfället, ja det var känslan efter passet i förrgår men positiva tankar säger två veckor kvar.



Sist men inte minst så ser jag fram mot nästa helgs swimruntävling med världens bästa fru, vi ska tävla i Ångaloppet 11km. För oss handlar det om att ta sig runt och ha kul, njuta av havssimningen och de otroligt vackra miljöer som tävlingen erbjuder. Lite skillnad mot passet i Djulö med illasmakande dyvatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar