En athlets tankar

Bloggen började med min satsning mot IRONMAN 2017 men som allt annat levande så har den nu tagit en ny form.

Här kan ni följa en 50 årings mans träning inom triathlon, löpning, swimrun mm.

Det handlar om en livsstil att inspirera andra till att röra på sig och att inse att träning kan vara både lätt och roligt samtidigt som det kan vara utmanande och krävande.

Jag söker nya utmaningar och vill gärna uppleva vad min kropp klarar av. Efter att 2017 klarat av min första Ironman full distans så kommer jag att söka nya utmaningar inför 2018.

Häng med mig på min resa och ännu bättre starta din.







fredag 18 mars 2016

Mitt i livet!

Vissa veckor är det svårare att kunna få till de träningspass som är bestämda på grund av det så kallade livet och detta är en av dessa veckor. Jag brukar försöka tänka när jag planerar att en viss del går bort men givetvis gnager det alltid lite men det är fortfarande tidigt på året och  det är inga problem att ta igen dessa pass.

Veckan har bjudit på blandat väder men en av dagarna fick jag chansen till ett kort löp-pass, det fick bli 10km i 4,56 tempo med lite styrketräning och stretch. Bara känslan av att solen värmde och svettdropparna kom rinnande inte bara på grund av ansträngningen utan för att solen helt enkelt värmde på så skönt. Härligt med kontrasten till den långa kyliga vinterträningen.



Stretch har jag lärt mig att jobba bättre med
12 grader och sol helt underbart
 
Jag har genomfört två crawlträningar under veckan en med Julita Triathlon och en med KSS. Nu börjar simningen sitta riktigt bra och det känns inte längre speciellt tungt att avverka ett träningspass även om det är mycket som behöver förbättras. Riktigt kul att få träna med klubbkompisarna, sporra och pusha varandra under träningen. Farten lägger jag inte så mycket kraft på för nu känns det som om jag verkligen vill sätta grunden. På träningen med KSS fick jag krampkänningar på de sista övningarna vilket jag tror på min a dåliga matvanor, att skippa lunchen är något som jag måste jobba på framöver för jag behöver all energi som jag kan få för att kunna tillgodogöra mig träningen.
 
Jag beställde nya simglasögon från simma.se som levererade dessa så de låg i lådan två dagar senare, anledningen var att jag ville ha ett par genomskinliga samt att mina få glasögon med bredare synfält än vad mina gamla Head har.
Det blev två par Aqua Sphere Kaiman EXO ett par genomskinliga och ett par tonade för soliga dagar vid open water simning.
 
 
Jag hann testa dem under torsdagsträningen och jag blev helnöjd, de satt skönt, var enkla att spänna och gav en bred klar sikt. Känner mig helt övertygad om att dessa kommer att fungera bra under sommarens aktiviteter.
 

Med sikten mot kommande tävlingar!

I dag var jag på synundersökning, delvis för att jag känner att mina glasögon inte riktigt matchar synfelet längre men också för framtida tävlingar och träningar. Det är lite bökigt med glasögon speciellt när jag skall genomföra ett triathlon. På simningen så kan jag inte ha dem, på cykeln har jag visir på hjälmen och det är tigth med glasögon och på löpningen vill jag ha mina sportglasögon som är slipade.
Så nu är beställning gjort på månadslinser då behöver jag inte tänka på glasögon förutom under löpningen och till det kommer jag att beställa nya  om det fungerar med linser för min del. Jag hoppas att det kommer att lösa problemet så jag inte behöver fundera så mycket på det och skönt att slippa glasögon som immar igen och som blir blöta i regnet.
 

Helgen!

Nu väntar helgen med friidrottstävling och barnkalas men jag hoppas kunna få in två hyfsade pass så att veckan ändå blir skaplig rent träningsmässigt. Det börjar bli torrt ute så längtan efter att få komma ut med cykeln är stor men det beror lite på livet, det vill säga vilka tider som jag kommer att kunna träna på och skulle det inte bli så att möjligheten finns så har jag något att längta till och det är inte dumt.
 
 
 
 







 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar