En athlets tankar

Bloggen började med min satsning mot IRONMAN 2017 men som allt annat levande så har den nu tagit en ny form.

Här kan ni följa en 50 årings mans träning inom triathlon, löpning, swimrun mm.

Det handlar om en livsstil att inspirera andra till att röra på sig och att inse att träning kan vara både lätt och roligt samtidigt som det kan vara utmanande och krävande.

Jag söker nya utmaningar och vill gärna uppleva vad min kropp klarar av. Efter att 2017 klarat av min första Ironman full distans så kommer jag att söka nya utmaningar inför 2018.

Häng med mig på min resa och ännu bättre starta din.







fredag 12 augusti 2016

Katrineholms Swimrun 2016

Swimrun-premiär! Både för Katrineholm och för mig...

Jag och en klubbkompis Martin Stråle hade bildat ett team för att delta i Katrineholms Swimrun som gick av stapeln för första gången i torsdags.
Martin är en bättre löpare än mig och speciellt nu när min löpträning i stort sett har legat nere under lång tid så jag måste erkänna att jag var lite skakig innan tävlingen. Kanske mest för att göra honom besviken även om han känner igen mina löptider för tillfället.



Tävlingen har start och målgång vid Djulö herrgård som är en riktigt härlig miljö, dessutom så blev det en solig och fin kväll även om morgonen började med knappt 8 grader.

Vi bestämde oss för att starta långt fram men hålla ett lugnare tempo och låta ev snabbare löpare springa om oss på första sträckan i stället för tvärtom då det är trångt när man kommer upp i skogen. Det visade sig vara ett bra val och vi höll våran placering hela första sträckan.

Vid första simsträckan tog vi in en plats då vi båda simmade riktigt bra, tyvärr så stumnade mina lår i det kalla vattnet, kanske för att min uppvärmning hade varit för dålig. Efter första sträckan kommer en riktigt knölig löpsträcka, där gick det saktare än vad vi ville men det var svårt att komma om, när läget kom så fanns kraften inte där. Men i slutet av sträckan så passerade vi ytterligare ett lag.

Vid nästa simsträcka där man simmar under Norrköpingsvägen plockade vi ytterligare ett par, simningen kändes bra och låren fick läge att vila en stund. Efter den simsträckan fick vi reda på att vi låg 5a.

Nu följde en lång löpsträcka och mina lår var riktigt stela, första delen består av skogslöpning och spång/bro och den sista av grusväg. I slutet på sträckan blev vi omsprungna av ett taggat team.
En kort simsträcka följde och vi tog in ytterligare igen och efter den sträckan en ganska lättlöpt sträcka.

Nu kom vi fram till den långa simningen igen, vi simmade snart förbi de som hade passerat oss på löpningen och nu var vi 5a igen.


                                         Upp från del längre simsträckan, nu var vi 5a igen

                                       
Nu var det dags för en jobbig löpning och mina lår samt ena vaden började att krampa, fan vad ont det gjorde. Martin höll tempo och jag försökte hänga med. På slutet kommer det ett par riktiga jobbiga backar och musklerna drog ihop sig ordentligt.
På slutet av sträckan blev vi omsprungna av två par och rätt som det var så låg vi 7a. Jag tog i allt jag kunde trots att benen skrek och vi tappade inte mycket inför sista ganska korta simningen.

Nu tar vi dem i simningen sa jag till Martin straxt innan vi kastade oss i vattnet. En kort sträcka innan man ska upp på en flotte och målet var att vara före det ena paret. Martin kom upp först sedan deras ena kille men jag lyckades komma emellan deras lag och när vi hoppade ned i vattnet för de sista metrarna i vattnet så var vi förbi. Nu gav vi järnet i vattnet och när vi kom upp på nästa brygga så hade vi skakat av oss dem ganska rejält.


Den sista löpningen in till mål krampade låren ngt gruvligt men vi skulle inte släppa förbi dem igen. Vi höll placeringen och lyckades ta oss in på 6e plats.

                          
                                                                          Målgången

Efter målgången kändes det riktigt skönt att få sluta springa och jag personligen var jäkligt nöjd med vad jag hade presterat även om det fanns en hel del fart kvar i min lagkamrat.


Avslutade en härlig tävling med badtunna, prisutdelning och lite mat på herrgården, en riktigt lyckad premiär som jag sent ska glömma och jäkligt glad att jag fick en sådan härlig lagkamrat som Martin.


Om jag kör nästa år? kanske ligger lite nära Ironman och risken att trampa snett är stor men mera swimrun kommer det garanterat att bli framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar