En athlets tankar

Bloggen började med min satsning mot IRONMAN 2017 men som allt annat levande så har den nu tagit en ny form.

Här kan ni följa en 50 årings mans träning inom triathlon, löpning, swimrun mm.

Det handlar om en livsstil att inspirera andra till att röra på sig och att inse att träning kan vara både lätt och roligt samtidigt som det kan vara utmanande och krävande.

Jag söker nya utmaningar och vill gärna uppleva vad min kropp klarar av. Efter att 2017 klarat av min första Ironman full distans så kommer jag att söka nya utmaningar inför 2018.

Häng med mig på min resa och ännu bättre starta din.







onsdag 24 augusti 2016

Träningsplan för det närmsta året

Det börjar bli dags att summera tävlingsåret 2016, men det får vänta för nu blickar jag fram mot nästa säsong.


Nu är årets tävlingssäsong slut för min del, det återstår några tävlingar ex Tjurruset och ev ett obstacle race och kanske även ett Zombie race men de kommer bara att betraktas som roliga träningar och ske i det tempot.

För närvarande är jag inne i en viloperiod och REHAB period vilket betyder lugn träning utan press som alla avslutas med REHAB träning. Jag har besökt sjukgymnast som hade svårt med diagnosen men kunde konstatera att mitt främre korsband var lite ostabilt. Opererade korsbandet för ca 19 år sedan och möjligtvis har det blivit utslitet. Så nu har jag ett träningsprogram som jag följer.

Det finns bara ett mål under nästa år och det är Ironman i Kalmar visst kommer det flera roliga tävlingar men satsningen är att kunna prestera på topp den 19/8-17
På vägen dit kommer jag att avverka flera simtävlingar, swimrun, löp och triathlontävlingar men tanken är att de ska vara en del av året för att vara i bra form till Kalmar.

Så här ser årsplanen ut för nästkommande 12 månader.


Tanken med planen är att bygga upp sig under hela perioden utan att dra på sig skador på vägen och att sakta men säkert bygga upp farten och kunna maximera. Trots allt är det en ganska lång tävlingsperiod så ev får jag backa lite under perioden till mera tävlingsförberedande träning beroende på hur kroppen svarar och vilka tävlingar jag planerar in.

Här följer en exempelvecka under grunduppbyggnadsperioden.


Här finns stora möjligheter att byta ut träningsformer vilket jag kommer att göra till ex MTB  olika grupp pass på gymmet eller gemensamma träningspass med klubbkompisar. Det enda passet som är fixerat är simpasset som jag gör i grupp i Katrineholm.

Jag har även beslutat att skärpa till mig med maten och kommer att i fortsättningen äta lunch varje dag vilket jag inte har gjort tidigare men ska jag orka med upp mot 10h i veckan så är det ett måste. När de mörkare tiderna kommer så lär energiintaget bli ännu mera viktigt samt att jag tror att skaderisken minskar.

Jag kommer att återkomma om framtida träningar samt en sammanfattning om årets tävlingar, vad gick rätt och vad gick fel detta året. Nu ska jag njuta av höstens träning som är ganska skön och framför allt ser jag fram mot att få simma kanske den sista turen i öppet-vatten i helgen.

Här är en bild från en av veckans träningar, den slutade med rejäla kastvindar och en rejäl regnskur lätt uppfriskande.


Nu ska jag fortsätta med att utvärdera året och se vad jag kan göra bättre och hur jag kan optimera min träning så att minsta möjliga insats ger mesta möjliga effekt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar