En athlets tankar

Bloggen började med min satsning mot IRONMAN 2017 men som allt annat levande så har den nu tagit en ny form.

Här kan ni följa en 50 årings mans träning inom triathlon, löpning, swimrun mm.

Det handlar om en livsstil att inspirera andra till att röra på sig och att inse att träning kan vara både lätt och roligt samtidigt som det kan vara utmanande och krävande.

Jag söker nya utmaningar och vill gärna uppleva vad min kropp klarar av. Efter att 2017 klarat av min första Ironman full distans så kommer jag att söka nya utmaningar inför 2018.

Häng med mig på min resa och ännu bättre starta din.







söndag 19 juni 2016

Jag är som en svensk sommar med allt vad det innebär....

Jag är lite som sommaren det är en vild blandning av sol och spöregn...


Hostan är på väg att försvinna, tack för det för den har inte varit rolig. Nu har träningen kommit igång hyfsat igen och det börjar känns bra på cykeln. Simningen är ok men det är slitsamt i öppet vatten. Tyvärr så återstår löpningen och det är en av dessa regnmoln som täcker min för övrigt hyfsat blåa himmel. Ok jag ska förklara.

Jag började veckan med en 5mils cykelträning och tisdagen så simmade jag med Åsa och hennes kompis Camilla i en timme i lugnt skönt tempo. Kroppen känns ok även om det var lite segt i andningen när vi simmade. Sedan bestämde jag mig för att testa löpning för första gången på väldigt länge. Det blev en kort runda men i hyfsat tempo, efteråt så kändes det okey även om jag kände minimalt av den gamla skadan som jag fick innan jag blev sjuk. Det ömmade väldigt lite i underbenet.

Trött men glad
 
På fredagen så gjorde jag en favorit i repris och sprang en kortare runda, tyvärr så gjorde sig den gamla skadan hörd på en gång. Jag stumnade lite i mitt knä och fick smärta i underbenet.
 
 
 
Jag fick en del att fundera över efter träningen. IM ligger bakom hörnet och jag kommer inte att kunna köra någon löpträning innan dess. Det betyder att all löpträning på mer än 5 veckor försvinner innan den tävlingen.
 
Som jag ser det så har jag tre alternativ.
 
1) Prova med löpträning med risken för att det inte blir någon IM
2) Skippa all löpträning och köra tävlingen och hoppas på att det fungerar ändå och att jag klarar av att genomföra tävlingen på ett hyfsat sätt.
3) Lägga ned allt vad tävling heter under några månader och försöka få ordning på benet.
 
Jag ska försöka med nr2, dvs koncentrera mig på simträning och cykel sedan får jag hoppas på att löpträningen som jag har gjort innan skadan räcker till och att det inte smärtar värre än att jag kan ta mig igenom de 2,1 milen. Och det ska jag fasiken göra även om det betyder styltben sista milen.
 
På lördagen gjorde jag en kortare simträning i Hjälmaren, det blåste friskt men var hyfsat varmt i vattnet.
 

Tyckte att crawlen kändes ok men upplevde att våtdräkten tryckte som tusan över bröstet, märkligt den känslan har jag aldrig haft. Kanske att den inte satt på som den skulle.
 
 
Jag behöver mera öppet-vatten träning då det är ovant med vågorna och det känns lite stressat då man inte glider på samma sätt som i bassängen. Det som känns skönt är att jag inte känner någon större oro längre för det djupa vattnet.
 
 
I dag söndag så körde jag en 5mils tur på cykeln i ok tempo trots en häftig blåst på vissa ställen, sista 1,5-2 milen fick jag krypa ihop ordentligt för att undvika en riktigt trist motvind. Men benen känns ganska starka behöver bara fortsätta jobba fram lite tempo igen.
 
Nu ser jag fram mot en ny vecka med ordentligt med träning och hoppas på att de sista veckorna ska kunna få mig i skaplig form i 2 av tre moment i varje fall.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar