En athlets tankar

Bloggen började med min satsning mot IRONMAN 2017 men som allt annat levande så har den nu tagit en ny form.

Här kan ni följa en 50 årings mans träning inom triathlon, löpning, swimrun mm.

Det handlar om en livsstil att inspirera andra till att röra på sig och att inse att träning kan vara både lätt och roligt samtidigt som det kan vara utmanande och krävande.

Jag söker nya utmaningar och vill gärna uppleva vad min kropp klarar av. Efter att 2017 klarat av min första Ironman full distans så kommer jag att söka nya utmaningar inför 2018.

Häng med mig på min resa och ännu bättre starta din.







lördag 11 juni 2016

Som att börja om från noll....

Fortfarande sitter hostan i den verkar vara en riktigt seg historia.....


Jag har under veckan kört tre ganska lugna cykelpass, i veckan, när jag nu borde vara på topp så är jag så långt ned på botten som jag bara kan vara. Jag har kört passen utan att kunna ta i ordentligt då hostan kommer direkt vid ansträngning. Min astma gör att det tar längre tid innan det ger  sig och jag kan inte på något sätt påskynda det hela.

Tanken är att nu skulle jag köra en hel del brickpass vilket betyder att efter ett hårdare cykelpass slänga på sig skorna för att växla till löpträning men som det ser ut nu är det helt omöjligt. Dessa pass är viktiga för att vänja kroppen med växlingen mellan cykel och löpning som annars kan bli riktigt jobbiga. Men nu är jag där jag är och jag får göra det bästa av vad jag har att arbeta med. Men löpträning är helt otänkbart så länge kroppen är som den är.

Jag kan i vart fall säga att mitt tredje pass i veckan var hyfsat positivt då låren svarade hyfsat även om jag saknar både distans och fart. Jag hoppas på att kunna göra ett något längre pass under söndagen och ska försöka hålla en medelfart straxt över 30km/h.

I dag blev det ett kort simpass i Hjälmaren, det blåste skapligt och var ganska kallt i vattnet. Jag fick inte till en riktigt avslappnad crawl men jag tror att det hänger lite ihop med andningen då det är svårt att snabbt dra in ordentligt med luft i lungorna.


Provade att simma för första gången med tridräkten under våtdräkten och det kändes riktigt bra.
Jag blev nog lite chockad när jag kastade mig i vattnet mest för att det blev så kallt om huvudet men i övrigt kändes det bra. Trots allt så var känslan ändå helt okey fick bara anpassa andningen åt rätt håll så jag slapp svälja en massa vatten. Vattnet var riktigt mörkt  och det var i vågorna lite svårt att navigera.


Efter passet så kände jag mig mörbultad i kroppen men inte rent konditionsmässigt, det började regna när det var dags för ombyte så ganska skönt att få komma i varma kläder igen.



Nu fortsätter jag med cykel och simträning och hoppas på att hostan ger sig och lungkapaciteten ska bli normal igen så att jag kan sätta lite tryck på träningen. Det är i dag 29 dagar kvar innan Jönköping och jag har inte gett upp att kunna komma i så pass bra form så att jag kan genomföra tävligen med hedern i behåll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar