En athlets tankar

Bloggen började med min satsning mot IRONMAN 2017 men som allt annat levande så har den nu tagit en ny form.

Här kan ni följa en 50 årings mans träning inom triathlon, löpning, swimrun mm.

Det handlar om en livsstil att inspirera andra till att röra på sig och att inse att träning kan vara både lätt och roligt samtidigt som det kan vara utmanande och krävande.

Jag söker nya utmaningar och vill gärna uppleva vad min kropp klarar av. Efter att 2017 klarat av min första Ironman full distans så kommer jag att söka nya utmaningar inför 2018.

Häng med mig på min resa och ännu bättre starta din.







tisdag 28 juni 2016

Tävlingen som gav blodad tand

På väg mot Dalarna för semester med husvagnen....

Ja på vägen ligger Falun, jag hade kikat in det innan men inte anmält mig för vi var osäkra på vilken dag vi skulle kunna åka upp. Tävlingen jag snackar om är Falun Runn Open Water.

När vi kom fram till Roxnäsudden så var vädret helt okey även om det blåste lite, vi var där ganska tidigt så det var inga problem att backa in husvagnen även om det någon timma var proppfullt på parkeringen,
Vi tog en runda och promenerade ut på udden för att få en bild av banan och hur vattnet såg ut. Det kändes först lite skrämmande för på Östra sidan av udden blåste det ordentligt och vågorna slog in ordentligt, kanske inte för en van open water-simmare men definitivt för mig.



Målgången

Jag anmälde mig och sedan följde 1,5h med nervös väntan, pastasallad, regn och ökad vind. Efter Infomötet så försvann nervositeten, då gick allt så fort på med utrustningen, snackade lite med andra simmare och rätt som det var så stod jag där i vattnet tillsammans med 200 andra simmare.

Det var behagligt i vattnet och en riktigt skön stämning där alla snackade med varandra så känslan var helt underbar. Nu var det bara att sikta fram mot målet.



Starten


Starten gick och jag var iväg det var trångt och bökigt, jag blev påsimmad ett par gånger och fick några slag men inte så farligt. Jag kom fort in i ett bra flyt och jag tyckte att det gick i behagligt tempo. Det visade sig efter ca 300-350m att jag hade fel jag hade tagit i allt för mycket och började tappa andningen. Vågorna var helt okey även om man drev lite in mot land. Nu fattade jag för första gången hur svårt det är att simma i en rak linje när man inte är inne i en klungsimning.

Ute vid uddens topp så var flytet ganska bra igen för att efter ca 1km tappa flytet åter igen, nu började underkroppen sjunka ned i vattnet och mitt flytläge var ganska uselt. Sista 500m så fick jag varva crawl och bröstsim. Men det var helt ok, jag är här för att lära.
Jag gick i mål som 4a i 1500m motionsklassen på tiden 31,49 kanske borde jag ha kunna presterat några minuter bättre men för att vara första gången och ganska rufft väder första halvan så är jag jättenöjd.


Avslutat race

Kaffe och muffins väntade efter målgången och en känsla av att ha klarat av någonting fr första gången, ganska nice.



Efter racet så väntade vi in de sista simmarna innan det var dags för prisutdelning, myste lite med min ena dotter när vi kikade på de sista som tappert slet sig sakta in mot mål samtidigt som regnet mjukt föll över udden.



Avslutningsvis så lyckades jag kamma hem ett utlottningspris, ett par 2XU simglasögon innan vi packade vagnen och fortsatte våran resa norrut.

En sak kan jag lova detta var inte min sista Open Water tävling.

Fakta: det fanns flera klasser men jag valde den kortare 1500m klassen den stora klassen var 2500m det hade fungerat men det visste jag inte i förväg. Det fanns även en 500m klass samt ett vattenprov på 200m för de yngsta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar