En athlets tankar

Bloggen började med min satsning mot IRONMAN 2017 men som allt annat levande så har den nu tagit en ny form.

Här kan ni följa en 50 årings mans träning inom triathlon, löpning, swimrun mm.

Det handlar om en livsstil att inspirera andra till att röra på sig och att inse att träning kan vara både lätt och roligt samtidigt som det kan vara utmanande och krävande.

Jag söker nya utmaningar och vill gärna uppleva vad min kropp klarar av. Efter att 2017 klarat av min första Ironman full distans så kommer jag att söka nya utmaningar inför 2018.

Häng med mig på min resa och ännu bättre starta din.







söndag 4 september 2016

utvärdering av säsongen 2016 Del 1

Jag har tittat över säsongen 2016 och kan konstatera att jag har mycket att fundera över....

När jag till att börja med tittar över träningen från sep 2015- aug 2016 så har jag hittat både positiva och mindre positiva detaljer. Nu började inte min triathlonträning ta fart innan oktober så det är lite missvisande.Tanken med min utvärdering är att jag ska kunna optimera träningen och genom minimal insats få ut maximalt resultat. Ok det betyder inte att jag ska lägga ned en mindre insats utan att jag ska träna smart.

När jag tittar tillbaka så kan jag (väldigt förenklat enl den nya årsplanen) konstatera följande saker står ut.

Grunduppbyggnadsperiod:
* För få träningstimmar (mil) speciellt sep-nov
*Brist på styrketräning förutom okt-dec
*Lite för mycket högintensiv träning
*Saknar mätverktyg
(Träningstrött efter en säsong drog ned på denna period)

Tävlingsförberedande perioden:
* Bra simträningsperiod
*För få löptimmar för hög fart för likartad löpträning
*Behov av mera tuff träning
*För få längre cykelpass med inslag av intervall
*Bra antal träningstillfällen
*Brist på styrketräning
*Slutet av perioden början på nästa för stor träningsökning (skaderisk)
*Saknar mätverktyg

Tävlingsperiod:
*Skadad så extrem brist på löpning i början av perioden
*Allmän svacka vid skadan
*För lite Högintensiv träning
*För dåligt med vila mellan passen (återhämtning)
*Nöjd med de flesta tävlingar med tanke på löpningen
*Brist på selektivitet i tävlandet
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2016-2017
Grunduppbyggnadsperiod:
*Flera längre pass
*I stort endast lågintensiv träning
*Ingen syraträning
*Mera variation i träningen
*Styrka varje vecka samt PREHAB minst 50% av passen
*Mäta syreupptagningen 1 gång /månad
*Behålla vikten vilket den lågintensiva träningen borgar för.

Här byggs grunden för att orka med träningen i nästa period samt stå emot skador.

Tävlingsförberedande perioden:
*Mera intensitet i träningen flera 90-93% pass
*Mera intervaller i cykelpassen
*Brickpass
*Öka på ex backträning, intervaller, löplek mf
*Intensivare simträning
*Styrka samt PREHAB minst 50% av träningarna
*Få till ett träningsläger (återkommer)
*Viktigt med vila återhämtning

Här bygger jag upp syreupptagningsförmågan och har orken och styrkan med mig från förra perioden.

Tävlingsperiod:
*Vara mera selektiv i val av tävlingar för att gynna slutmålet
*Vara noggrann med återhämtning
*Maximal styrka på styrketräningen (PREHAB)
*Mera syreträning

Här vill jag vara på topp och bibehålla den höga syreupptagningsförmågan som jag har byggt upp utan att slita på kroppen för mycket.


Det här är mina tankar som passar mig och min livssituation som jag tror kan bära mig till en bra säsong och minimera chansen för skador. Jag har även några andra mål som jag ska jobba med under året Ex minska sockerintaget med 50% Älskar smågodis och läsk. Minska alkoholintaget under vår sommar även om det inte är ngt problem på ngt sätt. Ev tävlingar utöver tävlingsperiod skall räknas som vad de är ex en tävling i september är bara en lugnare genomkörare (grundträning) och en i mars är en ska kvalitetsträning (tävlingsförberedande.

I del2 som kommer inom någon vecka tänker jag gå igenom årets tävlingar.

Nu är jag inne i grunduppbyggnadsperioden och hade i går en härlig 63km cykelträning helt utan syreinslag med ett hyfsat högt och jämt tempo ca 33km/h utan att på något sätt känna mig sliten efteråt. Vädret var okey även om molnen hotade med regn hela vägen.

Här kommer några bilder från sista veckans träningar:

Första trainerpasset


Trailrunning

Härligt pass i Hjälmaren



I dag väntar swimrun i behagligt tempo med en träningskompis, vattnet borde vara hyfsat, solen skiner och 19 grader väntas fram mot eftermiddagen, helt underbart.

Till salu!

 
Min Biannchi är till salu.
 
Bianchi pico alu stl 55 med framgaffel i carbon. Inköpt för 1 år sedan och cyklade på i ca 6 månader. Shimano 105 utrustad. Hjul Shimano rs. Dvs inte hjulen på bilden. Sadeln på bilden ingår inte men orginalsadeln i stället. Pedaler är med i priset. Passar dig runt 178 och upp någon decimeter.

Skicka mail vid intresse:
flugfiske@live.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar