En athlets tankar

Bloggen började med min satsning mot IRONMAN 2017 men som allt annat levande så har den nu tagit en ny form.

Här kan ni följa en 50 årings mans träning inom triathlon, löpning, swimrun mm.

Det handlar om en livsstil att inspirera andra till att röra på sig och att inse att träning kan vara både lätt och roligt samtidigt som det kan vara utmanande och krävande.

Jag söker nya utmaningar och vill gärna uppleva vad min kropp klarar av. Efter att 2017 klarat av min första Ironman full distans så kommer jag att söka nya utmaningar inför 2018.

Häng med mig på min resa och ännu bättre starta din.







måndag 19 september 2016

Följer min träningsplanering

September har börjat bra och jag följer min planering....

Jag är inte riktigt på plats med mina längre distanspass men det är för att jag inte vill skynda på utan sakta komma i löpform igen. Löpformen har förbättrats markant och knät känns mycket bättre.
Den största delen av löpträningen har jag förlagt i skogen för att få mjukare underlag och samtidigt tvinga fram ökad rörlighet i löpsteget.



Jag går regelbundet hos sjukgymnasten och följer hans råd för att öka stabiliteten i mitt knä. Det kanske inte är den roligaste träningsformen men ett måste för en lyckad satsning.
Samtidigt så känner jag resultat vilket gör det lättare att faktiskt fortsätta med REHAB träningen.

Simträningen har dragit igång och jag tränar en dag i veckan i Katrineholm, positivt är att träningen nu är 30 minuter längre vilket gör att jag avverkar ca 3km/träning jämförelsevis med förra året då det låg på ca 2km/träning. Ökad simträning blir längre fram runt februari.

Jag har kommit igång i gymmet och jobbar där till största delen med rörlighetsträning, bål, ben och rygg men även en mindre del överkropp. Även om det är lite segt att kliva in i gymlokalen så när jag väl är på plats så är det ganska roligt och jag vet att det behövs.

Ett stort tack till det fina vädret som har gjort att det är skönt ute och det går fortfarande att cykla och ha det riktigt behagligt. Jag cyklar på i ett hyfsat tempo utan syra och försöker att jobba på stadigt och tänka på tekniken. Det har även blivit en del MTB.

De sista tre veckorna har vädret varit underbart så jag har kunnat fortsätta med swimrunträningen med olika kompisar. Jag får ett riktigt bra pass på ca 1,20h, trevligt sällskap och en rolig stund.


Här kommer en film som jag gjorde på sista passet i söndags då jag tränade med Roger, Niclas och Peter. Jag kommer garanterat att köra en del swimrunpass under våren när vädret tillåter det igen. Förhoppningsvis kan det även bli några pass eller någon tävling med frugan.



Det finns inte så mycket att rapportera då allt bara rullar på träningen ligger ganska konstant på 5 dagar i veckan och jag försöker att vara så aktiv jag kan under passen och så hoppas jag att det ser ut under en ganska lång tid nu.

Nu är boendet bokat till Ironman och även en liten supporterskara vilket är riktigt roligt, jag har även konstaterat att Ironman 70,3 är samma dag som min 50års födelsedag vilket lockar till anmälan.
Vi har gjort en tävlingsplanering inför 2017 där alla intressanta tävlingar är uppskrivna och inplanerade i en tillfällig årsplan. Tanken är att vi ska sätta oss ned igen och bestämma vilka av dessa som ska bokas in. Det kommer att göras inom kort och bokningarna påbörjas vartefter de släpper startplatserna till de olika tävlingarna.

Det som väntar är Tjurruset den 2/10 med frugan och det ska bli riktigt roligt, vi har aldrig gjort det innan så det blir en ny upplevelse.



Fortsätt gärna att följa mig på Insta under namnet:

#motironman2017



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar