En athlets tankar

Bloggen började med min satsning mot IRONMAN 2017 men som allt annat levande så har den nu tagit en ny form.

Här kan ni följa en 50 årings mans träning inom triathlon, löpning, swimrun mm.

Det handlar om en livsstil att inspirera andra till att röra på sig och att inse att träning kan vara både lätt och roligt samtidigt som det kan vara utmanande och krävande.

Jag söker nya utmaningar och vill gärna uppleva vad min kropp klarar av. Efter att 2017 klarat av min första Ironman full distans så kommer jag att söka nya utmaningar inför 2018.

Häng med mig på min resa och ännu bättre starta din.







tisdag 27 september 2016

Nu börjar träningen ge resultat!

Redan nu börjar min träning ge resultat....

Efter att jag har påbörjat min mängdträning med REHAB inslag och styrka så börjar det nu visa resultat. Jag har inte längre känningar av min smärta i knä och underben även om det inte är helt stabilt.

Löpstyrkan börjar återvända och det känns nu lätt att springa igen i söndags provade jag för första gången på evigheter att trycka på lite i löpningen. De första 5 km gick i hyfsat tempo för att sedan öka de 5 sista och jag landade på en sluttid under 48 minuter.


                                            Tskigt löpsteg på bilden men det bjuder jag på

Jag är helt övertygad om att det är den lugna träningen i kombination med REHAB träningen som har gjort detta möjligt så fort. Nu ska jag åter igen återvända till mjukare underlag som skogen och grusvägar för att fortsätta bygga mjukt och fint.

Cykelmässigt så har jag blandat mellan MTB och tempocykling, jag försöker få till längre turer i ett jämt tempo utan syra, 33-34/km/h i snitt. På MTB blir det var det blir, så beroende av underlag och typ av bana men jag jobbar på utan att bli helt slut av cyklingen.Vädret har varit på min sida med underbara kvällar men nu börjar det bli mörkare och trainern kommer närmare och närmare.  Har ett par intresserade av min Bianchi som annars var tänkt att stå på trainern så jag får se vad som händer under veckan.


                   Sista MTB turen fick jag en härlig närkontakt med en älg, dock inte på bild.

Simningen rullar på och trots att jag har längre träning så har jag i stort inga känningar av kramper som var ett stort problem i våras på träningarna. Det är varierande träning på ca 3km, blandat med teknik, intervaller och lugnare simträning. Vi är ett stort gäng upp mot 17 st och det märks i vattnet då det blir ganska mycket vågor vilket jag tycker är bra då det på det viset liknar utesimningen mera.


Jag har nu släpat mig in i gymmet för att påbörja styrketräningen och då även REHAB vilket jag även kör vid vanlig träning. Vikten ligger på benen, styrka och stabilitet samt bålstyrka och stabilitet men även övrig styrka ofta i kombo med stabilitet och kroppen som den enda vikten.

 

I dag passade jag på att springa en kvällstur, underbart väder, varmt och soligt och jag njöt till fullo, det är precis vad träningen handlar om njutning och välbehag. Helt underbart! Kanske är detta sista underbara sensommarkvällen då SMHI nu hotar med att hösten är på väg.


Nu väntar Tjurruset i helgen tillsammans med frugan vilket ska bli "skitkul" återkommer med om det verkligen var så roligt som jag trodde.

Ha det gott och kom ihåg att träningsvärk är underbart....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar