En athlets tankar

Bloggen började med min satsning mot IRONMAN 2017 men som allt annat levande så har den nu tagit en ny form.

Här kan ni följa en 50 årings mans träning inom triathlon, löpning, swimrun mm.

Det handlar om en livsstil att inspirera andra till att röra på sig och att inse att träning kan vara både lätt och roligt samtidigt som det kan vara utmanande och krävande.

Jag söker nya utmaningar och vill gärna uppleva vad min kropp klarar av. Efter att 2017 klarat av min första Ironman full distans så kommer jag att söka nya utmaningar inför 2018.

Häng med mig på min resa och ännu bättre starta din.







lördag 5 november 2016

Varför styrketräning gör mig till en bättre triathlet!

Jag har haft problem de senaste åren med skador....

Ända sedan jag började träna igen som vuxen man så har jag varit förföljd av skador, lagom till juni har problemen dykt upp. Det har varit mestadels olika ben och knäproblem, jag har slagit bort det med att jag har sprungit för mycket och för ensidig löpträning vilket jag inser bara är en del av sanningen.

Nu har jag bestämt mig och genomför en annan typ av träning inför mitt stora mål som är Ironman i Kalmar. Jag startade min satsning i september 2016 och har delat upp tiden fram till IM i olika cykler med olika former av träning. (har redan skrivit om detta)

På vilket sätt ska styrketräning göra mig till en bättre triathlet?
För att min kropp ska orka med all belastning och den hårda och relativt stora mängden träning som krävs för att nå mitt mål så anser jag att det är ett måste. Kroppen kommer helt enkelt att gå sönder eller överbelastas om grundstyrkan inte finns där. Kroppen bryts ned under hård träning och det krävs starka muskler för att motstå skador.
Det är oerhört viktigt att inte bli småskadad utan att kunna genomföra en hel säsong utan avbrott när det gäller en uthållighetssport som triathlon. Genom att träna en del maxstyrka så kommer jag också att kunna utveckla farten i mina grenar.
 
"Som snart 50 åring så måste jag ge mig alla fördelar som jag kan för att kunna nå mina mål"

Vilken typ av styrka tränar jag?
Det är lite olika både beroende på vilken tid på året jag befinner mig men det jag har lärt mig sedan föregående år är att inte lägga allt för mycket tid på överkroppen. Så här går mina tankar om detta.
Jag är relativt stark i överkroppen vilket är märkligt då jag bara har tränat löpning innan men som jag ser det så vill jag lägga tiden på det som stärker cykeln och löpningen.

Jag bygger en starkare bål för att inte sacka ihop under löpningen och lägga allt för mycket kraft på benen men också för att orka ligga i tempoposition på cykeln.
Ryggen av samma orsak men också en hel del ben, knä och faktiskt även fötter.

Jag tränar en hel del stabilitetsträning då jag anser att den stärker upp mig i alla små rörelser samt ser till att jag inte skadar mig vid ex en liten snedtramp eller någon form av plötslig rörelse.
Funktionell styrka som jag har användning för där jag får med en större del av kroppen i samma övning som oftast kan göras i flera olika varianter.

Varför går jag till gymmet?

Helt enkelt för att jag tränar bättre där. Jag blir mer fokuserad och störs inte vilket jag skulle göra om jag tränar hemma vilket jag annars skulle kunna göra då de flesta momenten inte kräver redskap. Visserligen använder jag mig av redskap på gymmet för att kunna göra övningar som ex marklyft och utfallssteg med extra motstånd.

Jag lägger även en del tid till styrka vid alla övriga pass men då sker de på plats dvs exempelvis i skogen vid trailrunning, cykelrummet när jag kör trainer osv. Men ett rejält pass i veckan kommer jag att ha i gymmet hela vägen fram till mitt slutmål för i år.

Detta har varit ett misstag innan att när våren närmar sig så har jag slutat träna styrka och bara ägnat mig åt simning, cykel och löpning. Jag försöker köra ett 10 minuters pass efter all vanlig träning för att försöka integrera styrkan som en del av all träning då får man kontinuiteten som är så viktig.

Vad aktar jag mig för?

Jag är väldigt försiktig med hoppövningar även om jag gör några lite enklare övningar. Skaderisken är allt för stor då mitt ena ledband i knät inte är 100% stabilt. Förhoppningsvis kan jag succesivt utöka dessa övningar.

Exempel på övningar:

Här kommer en liten video på några av de övningar som jag brukar utföra, som ni ser behövs det väldigt lite utrustning jag har valt en balansbräda från Biltema och en pall från Ikea för en kostnad på ca 120kr totalt. Dessa övningar kan även utföras utan dessa redskap, använd en trästock sten eller liknande.




Jag rekommenderar även dessa appar om du har mobilen tillgänglig:

Knäkontroll

Daglig workouts

Ps glöm inte att ha kul!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar