En athlets tankar

Bloggen började med min satsning mot IRONMAN 2017 men som allt annat levande så har den nu tagit en ny form.

Här kan ni följa en 50 årings mans träning inom triathlon, löpning, swimrun mm.

Det handlar om en livsstil att inspirera andra till att röra på sig och att inse att träning kan vara både lätt och roligt samtidigt som det kan vara utmanande och krävande.

Jag söker nya utmaningar och vill gärna uppleva vad min kropp klarar av. Efter att 2017 klarat av min första Ironman full distans så kommer jag att söka nya utmaningar inför 2018.

Häng med mig på min resa och ännu bättre starta din.







söndag 13 november 2016

Vilket är ditt favoritpass?

Jag har funderat lite de senaste dagarna på hur mina favoritpass ser ut....

Nu på vinterhalvåret så tycker jag att njutningen av träningspassen inte är lika stor även om vissa löppass i någon minusgrad med strålande sol kan vara riktigt njutningsfulla. Simningen inomhus lockar mig inte speciellt mycket även om det är trevligt då vi är ett stort skönt gäng som tränar tillsammans. Att sedan sitta på cykeltrainern kan vara mycket men sällan njutningsfullt.

För mig är nog upplevelsen kopplad delvis till årstiden men givetvis också till vädret och eventuellt sällskapet. De långa cykelpassen med klubbkompisar en sensommarkväll har ett stort värde och riktigt tuffa löpträningar gör sig bäst med andra då det är lättare att verkligen kunna ge allt och prestera även om njutningsfaktorn är låg men efteråt hög.

Nu till mina favoriter!

Cykel:
Favoritpasset är ca 40km tempoträning. Det är hårt, tufft och lagom långt för att orka hålla i och verkligen ge allt under träningen. Man gör hela jobbet själv, får krypa ihop och låta kroppen ge allt, benen stumnar och lungorna får jobba.



Löpträning:
Favoritpasset är nog 15-20km i tröskeltempo, hårt men ingen maxträning. Jag är tvungen att fokusera på vad jag gör men det finns ändå möjlighet att njuta av passet. Det fungerar lika bra alla årstider även om jag föredrar sensommarkvällar. Återhämtningen efter passet går fort men jag är ändå mör efter ett sådant pass.



Simning:
Här föredrar jag tveklöst ett skönt längre pass på kvällen i ett behagligt och lugnt 20 min tempo och få simma på i några kilometer. För att det ska bli riktigt behagligt så ska båttrafiken vara i stort sett noll så att jag inte behöver lägga fokus på var ev båtar befinner sig. Känslan av att flyta fram i vattnet och kunna njuta av den monotona rörelsen slår det mesta i träningsväg.



Övrigt:
Swimrun är en favorit och rent träningsmässigt är det riktigt roligt. Denna vill jag genomföra med andra atleter och njuta av sällskapet. Fina sommarkvällar ger en skön naturupplevelse och en omväxlande och fantastiskt rolig träning.



Detta är mina favoriter att jag sedan gillar trailrunning, styrka i skogen, inlines med stavar, MTB och en massa annat är en helt annan sak.

Gå ut och njut nu av just ditt favoritpass.

1 kommentar:

  1. Det låter underbart! Får mig att längta till sommaren <3

    SvaraRadera