En athlets tankar

Bloggen började med min satsning mot IRONMAN 2017 men som allt annat levande så har den nu tagit en ny form.

Här kan ni följa en 50 årings mans träning inom triathlon, löpning, swimrun mm.

Det handlar om en livsstil att inspirera andra till att röra på sig och att inse att träning kan vara både lätt och roligt samtidigt som det kan vara utmanande och krävande.

Jag söker nya utmaningar och vill gärna uppleva vad min kropp klarar av. Efter att 2017 klarat av min första Ironman full distans så kommer jag att söka nya utmaningar inför 2018.

Häng med mig på min resa och ännu bättre starta din.







tisdag 1 november 2016

I morgon väntas första snön falla!

Men hösten har varit lång och fin så det känns inte så farligt....

Jag har haft en vecka som motsvarar alla mina förväntningar på min träning, det är ibland svårt att få in planerad träning p.g.a. födelsedagar, föräldramöten, läxor, kvällsarbete mm. Trots lite av dessa saker så har jag ändå fått in träningen även om jag ibland får justera längd eller vilken form av träning som genomförs.

V43 fick jag ihop 9h vilket gränsar till den maxtid som jag ligger på under hösten och som också passar in i min vardag. Jag har ökat träningsdosen och vill inte råka ut för relaterade skador på grund av det. Det känns som om jag har lämnat den tunga perioden bakom mig och träningen känns åter igen lätt och även om benen ibland är tunga så går det lätt att genomföra passen. För närvarande har jag 13 dagar utan vila bakom mig men då några av passen är lättare 5-7km löpningar så finns inte riktigt det behovet, den varierade träningen hjälper också till.

En riktigt bra träning är den med barnen, nu är sonen så pass duktig att han kan ge mig ett helvetespass om han vill. Han har inga stora problem att lägga sig på ett riktigt snabbt tempo även om han inte riktigt än kan hålla det i längre distanser men en 5-6km runda får han lätt upp min puls ordentligt. Ps reflexer är bra på kläderna.

Ett kvällspass i veckan med sonen.

Som jag skrev så har hösten kommit och vintern är på intågande vid skrivande ögonblick så mörkerpassen blir fler och fler, det betyder också att passen inomhus  utökas något. Ett exempel på det fick jag ta till i veckan då benen var sega och jag kände verkligen inte för att varken springa eller cykla. Veckans styrkepass med rehab var redan gjort men jag valde ändå att lägga till ytterligare ett styrkepass som koncentrerade sig på bål och överkropp. Första delen av passen så körde jag högintensivt för att köra mera traditionellt under andra delen.


 På fredagen så kom solen efter flera veckors mulet och grått väder, helt underbart. Jag flexade ut från jobbet lite tidigare för att i full fart fara hem, byta kläder och kasta mig ut på en löprunda i solen. Korta tights blev valet och det var underbart, 11 grader visade termometern och trots en stark vind så njöt jag av varenda meter. Känslan av att behöva solglasögon var helt ljuvlig.


 Om det är härligt att träna med barnen så är det lika härligt att träna med sin fru. Det är inte alla pass som fungerar perfekt men långpassen fungerar riktigt bra. Det tvingar mig att hålla nere tempot något vilket gör det till en behaglig resa, kanske inte riktigt lika behagligt sista kilometrarna för Johanna. Barnvakt inplanerades på söndagen då SMHI lovade sol och 5-7 plusgrader, och vi valde att springa i Katrineholm. Delvis var detta en rutt som vi sprungit tillsammans men för att visa henne delar av swimrunbanan så fick en bit av träningen bli även på skogsstigar.


Omgivningen runt Duveholm är vacker och dessutom så kan vi genomföra distansen till en stor del på grusväg vilket sparar lite på slitaget. Solen sken och det var lagom krispigt ute för en längre distans. Vi hade valt att springa i två timmar i lugnt tempo och distansen var då obetydlig men den slutade på straxt över 21km.



Mina planer på att fixa lite i "cykelrummet" tog jag tag i under gårdagen, en hylla för dator åkte upp på väggen sedan tog jag mina gamla fläktar för mitt akvarium för att få till lite behagligare luft vid träning. Tanken är även en ny Spotify-spelare då den gamla strular ordentligt, men där vill jag surfa runt för att få till en bra deal. Det blev bra nu fick jag upp datorn på rätt nivå och det hela blir mera av en fast installation.


Nu är jag i en period som är lågintensiv vilket jag har skrivit om förut men för att göra cykelpassen lite mera intressanta så fick jag i går en fundering som jag testade. Kontrollerade intervaller, jag testade i går med att köra 5 minuters intervaller varvat med 5 minuters lugnare tempo. Intervallerna är kontrollerade och jämna men i ett tuffare tempo. Skillnaden mellan vila och intervall låg på ca 45watt. Jag ska testa detta även vid nästa pass men öka på intervallsektionerna till 8 minuter i stället och ca 50watt vilket borde fungera utan att ge syra.



Oktober är nu slut och träningen under denna månad ligger som planerat och betydligt över september 2015. Trots det så känns det lugnt och kroppen hänger med på ett bra sätt. Jag känner mig starkare och mera uthållig än på länge även om farten inte riktigt finns i kroppen men den ska jag jobba på under våren.

Det som inte har fungerat hittills är minskandet av godis och läsk, så jag antar att det är det som jag nu bör ta tag i.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar