En athlets tankar

Bloggen började med min satsning mot IRONMAN 2017 men som allt annat levande så har den nu tagit en ny form.

Här kan ni följa en 50 årings mans träning inom triathlon, löpning, swimrun mm.

Det handlar om en livsstil att inspirera andra till att röra på sig och att inse att träning kan vara både lätt och roligt samtidigt som det kan vara utmanande och krävande.

Jag söker nya utmaningar och vill gärna uppleva vad min kropp klarar av. Efter att 2017 klarat av min första Ironman full distans så kommer jag att söka nya utmaningar inför 2018.

Häng med mig på min resa och ännu bättre starta din.







måndag 8 maj 2017

Våren ställer till det men det rätar upp sig!

Våren har ställt till det och jag har svårt att motivera mig för att få till den träning som jag behöver. Om jag börjar med det positiva så är det att simträningen rullar på bra och löpträningen har kommit igång efter vinterns och förvårens problem med benhinneinflammationen, visserligen har jag fortfarande känningar men inte alls som för ett par månader sedan. sedan kommer vi till den kalla våren, blåst och kyla gör det svårt att ge sig ut på längre cykelturer. Visst går det men motivationen att bege sig ut och frysa är vell si så där.


Det har varit några underbara dagar, okey visserligen med blåst men varmt i varje fall jag var ute på en skön tempotur och fick möjlighet till att använda tridräkten för första gången i år.


Det har även blivit någon längre tur men jag känner i kroppen att jag saknar styrka för de längre cykelturerna än så länge. Nu behöver jag inte vara i cykelform på ett tag så det hinner räta upp sig. Det svåra är kanske att få till dessa 3-4h träningar som behövs.


Oftast har det sett ut så här fingerhandskar, buff och kalla tår. Blåsigt och ganska isande vindar. Dock väldigt vackert och trots allt ett fall framåt från cykeltrainern som man har fått nöja sig med under hela vintern. Bristen på bra cykelträning och mammas bortgång gjorde att jag ställde in Ceresloppet även om det hade varit en bra träning. Läste sedan i tidningen att de funderar på att flytta fram loppet en månad p.g.a. att många inte hinner träna sig i form när våren är kall och bister. Skönt att höra att flera har samma problem som jag..

Nu är det mindre än en månad kvar till Stockholms Marathon!
Jag är väldigt glad att löpträningen har kommit igång ganska ordentligt igen. Jag lider dock brist på hårdare träning för då kommer smärtan i benet tillbaka. Nu tänker jag inte låta det sätta käppar i hjulet mer än att jag har lagt ned mina tidsambitioner och är nu glad om jag bara kan ta mig runt.
Jag har sista veckorna hittat min pulszon där det ändå känns bra att mala på nu saknas bara lite muskelstyrka, farten ja den är som den är. Jag har sedan mitt första Marathon sprungit fortare för varje år men i år känns det som om jag får ta ett stort steg tillbaka.


Det är lättare att få till löpträningen även när vädret är sämre, kylan påverkar inte så mycket och inte heller blåsten men när man får bege sig ut i korta tights så är livet ganska underbart.


I helgen var jag ute på en av ganska få 20km turer känslan var ok även om jag vara ganska stum i kroppen men det tror jag beror på att det har varit en ganska tuff träningsvecka. Jag hoppas få till ytterligare bra träningspass innan det är dags för första maran som blir en första indikation inför IM.


I går snöade det, regnade, blåste och på kvällen kom solen, jag passade på att byta ut den planerade cykelträningen (typiskt) mot en en tur i skogen med löplek. Bra känsla om än fortfarande lite tung i låren.

Simträningen rullar på och nu bör jag jag längta ut, det jag kommer att sakna är mina härliga träningskompisar som lättar upp passen och gör träningen riktigt kul. Här passade vi på att busa lite när tränaren var borta på torsdagsträningen. Jo då vi genomförde vårat pass med bravur.




Min favorit är paddlar och dolme, bara borra ned huvudet och låta kroppen jobba, älskar den känslan snart dags att överföra den till vågor, kyla och våtdräkt.



Avslutningsvis så börjar besöken i gymmet glesa ut vilket är naturligt men jag lägger in styrka vid varja löpträning för att hålla kroppen stark. Kommer att fokusera lite extra på det den närmsta månaden för att klara ryggen med cykligen och orka hålla upp kroppen vid löpträningen.


Ta tillvara på ljuset, värmen och kärleken varje gång den erbjuds!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar