En athlets tankar

Bloggen började med min satsning mot IRONMAN 2017 men som allt annat levande så har den nu tagit en ny form.

Här kan ni följa en 50 årings mans träning inom triathlon, löpning, swimrun mm.

Det handlar om en livsstil att inspirera andra till att röra på sig och att inse att träning kan vara både lätt och roligt samtidigt som det kan vara utmanande och krävande.

Jag söker nya utmaningar och vill gärna uppleva vad min kropp klarar av. Efter att 2017 klarat av min första Ironman full distans så kommer jag att söka nya utmaningar inför 2018.

Häng med mig på min resa och ännu bättre starta din.







lördag 23 april 2016

Oro!

För tillfället känner jag en rejäl oro....

Det började de sista milen på söndagens cykelträning, jag  kände en smärta i mitt högra knä, inte så häftig men trots allt en smärta. Senare på kvällen så var smärtan kvar jag började fundera på om smärtan berodde på att det iliotibiala bandet (ITB) som går från utsidan av höften ner till knät eller det som kallas löparknä. Jag fick samma smärta när jag körde Cykelvasan 90 för ett par år sedan men då gav det med sig efter några dagar.
Jag stretchade en del under söndagskvällen och även på måndagen och smärtan var borta. Nu är frågan om det bara var en överansträngning eller något värre.

På måndagskvällen ville jag testa mig så det fick bli en väldigt lugn MTB runda men ganska fort så kom smärtan tillbaka och blev smärtsammare så länge jag cyklade. Väl hemma så försvann smärtan från knät ganska fort.


                                                              Film från MTB-rundan


En vis man skulle nu har lagt ned och beställt tid hos sjukgymnasten men jag tog det ett steg till.
På tisdagskvällen så fick det bli en kortare löptur för att se om smärtan skulle vara likadan jag tryckte på i ett hyfsat tempo men kände ingen smärta under löpturen

                         
                                                               Stretch och Styrka

                  
                                                  Skönt att smärtan inte fanns där

Jag kände sedan ingen smärta under resten av veckans träningar så förmodligen handlade det om en överansträngning i knät. Vi får se på måndag för då har jag en cykelträning inplanerad, ev kanske jag kör en kort runda MTB i morgon för att känna av hur knät känns.



Veckans träning:

Måndag: MTB
Tisdag: Löpträning och styrka
Onsdag: Vila
Torsdag Pass 1 Löpträning Pass 2 Crawl
Fredag: Vila
Lördag: Löpträning l¨ångdistans
Söndag: ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar