En athlets tankar

Bloggen började med min satsning mot IRONMAN 2017 men som allt annat levande så har den nu tagit en ny form.

Här kan ni följa en 50 årings mans träning inom triathlon, löpning, swimrun mm.

Det handlar om en livsstil att inspirera andra till att röra på sig och att inse att träning kan vara både lätt och roligt samtidigt som det kan vara utmanande och krävande.

Jag söker nya utmaningar och vill gärna uppleva vad min kropp klarar av. Efter att 2017 klarat av min första Ironman full distans så kommer jag att söka nya utmaningar inför 2018.

Häng med mig på min resa och ännu bättre starta din.







söndag 3 april 2016

Jag börjar känna mig stark!

En riktigt bra vecka med god känsla....

Den rätta känslan finns där även om jag är inne i en ganska tung period så börjar jag känna mig riktigt stark. Kanske är det cyklingen som känns lite frustrerande för tillfället, känslan är att jag har svårt att hålla i farten i långa sega backar och att vinden påverkar min cykling en hel del.
Jag jobbar på att ligga på tempopinnarna även i tung vind men då får jag svårt att trycka på ordentligt.
Vinden har spelat lite spratt sista veckan men det är bra jag behöver verkligen få träna på det.
Hoppas nu att få prova nya hjulparet under veckan.

                                                       Bilden från lördagens cykling

Problem!
Köpte ny bil förra året och upptäckte att mina lasthållare inte passar, det känns som riktigt sura pengar att behöva köpa nytt och då även en eller två nya cykelhållare. Ska leta vidare och testade även svärfars Thule men de passade inte heller men det verkar finnas på Mekonomen så i slutändan så kanske jag löser problemet där.

Inte problem men!
Det dyker upp lite småsaker hela tiden som jag behöver som blivande triathlet vilket jag visserligen gillar men som måste fixas. Nu är det dags att fixa tävlingslicensen, jag behöver lite småsaker som racebelt och så har jag fastnat för armcoolers till en förhoppningsvis varm sommar. Det är ordnat jag förväntar mig ett paket på posten i morgon eller senast på tisdag. Jag känner också ett riktigt sug efter att ställa upp i lite swimrun tävlingar och det funkar under den varmaste tiden men en våtdräkt skulle inte vara helt fel vi får se var det tar vägen.

Söndagens träning!
Jag älskar att få till ett träningspass med frugan, oftast handlar det om att vi kan lösa barnvakt och då passa på att springa en lite längre sträcka. I dag så tog vi en runda i Katrineholm runt bland annat Duveholssjön. Det passar mig fint när jag får anpassa farten till henne då jag har lite för lätt att springa på lite för fort på mina distanspass. Senast vi sprang en halvmara tillsammans var i februari och i dag så minskade vi tiden med ca 4 minuter. Det blev en härlig löpräning, molnigt och ganska varmt dessutom ingen vind. Vi höll ett ganska konstant tempo och landade på en snitt tid på 5,31/km på 21,2km. Underbart att kunna dela en sådan tur med någon som man älskar.

                                                       Dagens pass var riktigt skönt!

Veckans träning:

Måndag: Löpträning 12km tröskeltempo
Tisdag: Cykelträning
Onsdag: Vila
Torsdag: Crawlträning
Fredag: Vila
Lördag: Cykelträning
Söndag: Långdistanslöpning

Nästa vecka väntar lite spännande aktiviteter men samtidigt påverkar det min normala träning men det får jag lösa vartefter som det kommer. Jag skulle vilja få till några kombinerade cykel/löpträningar samt längre distanser på cykeln men det kommer jag att få skjuta fram ytterligare någon vecka.

Trots allt känns det som om jag är på banan, mars innehöll 19 träningstillfällen och framför allt så känns det som om jag håller på att få ordning på crawlen. Men framför allt så har jag kunnat träna ganska sjukdomsfritt och skadefritt sedan oktober.

Jag räknar med att behöva utöka träningen efter denna säsong med ca 5h/vecka under uppbyggnadstiden och få till flera längre kvalitetsträningar när det börjar närma sig tävlingssäsongen. Planerar även in ett par träningsläger under nästa år men det är angenäma problem som ska lösas då men planerna på IM i Kalmar 2017 ligger och snurrar i mina tankar hela tiden.

Jag söker en partner!
Vill du ställa upp i Ångaloppet men saknar en tävlingspartner så hör av dig. Skriv en rad i kommentars fältet så hörs vi av.

https://angaloppet.se/competitions/#angaloppet




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar