En athlets tankar

Bloggen började med min satsning mot IRONMAN 2017 men som allt annat levande så har den nu tagit en ny form.

Här kan ni följa en 50 årings mans träning inom triathlon, löpning, swimrun mm.

Det handlar om en livsstil att inspirera andra till att röra på sig och att inse att träning kan vara både lätt och roligt samtidigt som det kan vara utmanande och krävande.

Jag söker nya utmaningar och vill gärna uppleva vad min kropp klarar av. Efter att 2017 klarat av min första Ironman full distans så kommer jag att söka nya utmaningar inför 2018.

Häng med mig på min resa och ännu bättre starta din.







söndag 22 maj 2016

Hur tusan ska jag göra nu?

Jag känner mig inte nöjd efter denna veckan.....

Det är konstigt men maj är min skitmånad år efter år, skador och känningar väller in och 2016 är inget undantag. Jag hade små känningar redan förra veckan men nu har det blivit värre. Det började med att jag började känna mig stum i mitt högra knä till att en smärta har vandrat ned i underbenet. Det är en märklig smärta mera som en stumning och benet är orkeslöst.  Jag har inte haft riktigt något liknande innan men jag tror att detta kan komma från höften. Jag hade stora problem med kramper på torsdagens simning och visst är jag känslig vid simningen men jag undrar om detta inte är roten till just det problemet.

Tyvärr innebär detta att jag måste säga ned till Julitas planerade tempolopp som jag verkligen såg fram mot, men nu gäller det bara att bli hel och få en bra känsla till Stockholm och då är nog tempo på cykeln det sista jag ska göra.

Lite positivt är att jag har köpt startplats till Tjurruset till mig och min fru, vi ska tävla gemensamt och bara fokusera på att ha riktigt roligt. Det lutar även åt att jag kommer att köra Karlstad triathlon.

i går testade jag att trycka på lite med cykeln för att känna hur det kändes i benet, tempot var bra och jag låg på ett snitt över 33km/h per km men benet gjorde sig gällande och jag fick slå av på takten sista biten för att inte förvärra något.

 
Annars var det ljuvligt att få lägga sig ned i tempoställning och bara njuta av den ljumma kvällen, skön temperatur och ingen vind att tala om. Väl hemma ägnade jag mycket tid åt stretch på baksidan men känslan fanns kvar även i dag.
 
Jag hämtade även ut mina nya överdragskläder, riktigt snygga och väldigt sköna.
 
 
 I dag testade jag på hur benet kändes vid löpträning, jag bestämde mig för ett längre men väldigt lugnt pass. Det var riktigt varmt ute och ganska njutfullt på de små grusvägarna, kände av benet de första tre kilometrarna men sedan ingen smärta dock ett stumt ben och otroligt orkelöst. Jag avbröt träningen lite tidigare än tänkt för att inte förvärra något. Kanske är det bara överansträngt och behöver vila i några dagar så nu får jag ta en riktig funderare på hur jag ska göra under nästa vecka.


Jag ska se om jag kan få in några lätta korta löpningar samt ev någon lugn simträning utan att något förvärras. 2v kvar till ett av årets två stora mål klart att det ska börja strula nu.

Måndagsträningen var annorlunda oftast brukar den bestå av 5-7 mil cykel men på grund av livet så ändrades den till trailrunning med sonen. Han var riktigt duktig och farsan kan inte längre bara slapp-löpa när jag springer med honom. Det är så jäkla kul att kunna träna med sina barn.



Veckans träning:
Mådag: Löpträning med sonen
Tisdag: Vila
Onsdag: Vila
Torsdag: Pass ett löpträning Pass två simträning
Fredag:
Lördag: Cykel tempo
Söndag: Löpträning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar