En athlets tankar

Bloggen började med min satsning mot IRONMAN 2017 men som allt annat levande så har den nu tagit en ny form.

Här kan ni följa en 50 årings mans träning inom triathlon, löpning, swimrun mm.

Det handlar om en livsstil att inspirera andra till att röra på sig och att inse att träning kan vara både lätt och roligt samtidigt som det kan vara utmanande och krävande.

Jag söker nya utmaningar och vill gärna uppleva vad min kropp klarar av. Efter att 2017 klarat av min första Ironman full distans så kommer jag att söka nya utmaningar inför 2018.

Häng med mig på min resa och ännu bättre starta din.







fredag 1 juli 2016

BMC Timemachine BM02 och lite semester

När man är på semester så brukar träningen vara klockren men i Orsa så....

Var det lite svårt att få till det, helt enkelt för att den enkla träningen har jag valt bort, ingen löpträning. Cykeln fick inte plats när vi var ute med vagnen med hund som dessutom har tratt efter operation och tro mig han tar plats just nu.

Men det är klart att allt fungerar, det blev simträning och så valde jag att köra en löprtäning även om jag inte hade tänkt det men känslan var att jag bara måste känna på hur det känns i benet. Det blev en kortare runda i ganska bra tempo. Känslan var jättebra, det kändes lätt att springa och jag kände ingenting från det som spökar.


Jag ville bara fortsätta springa men begränsade mig med vad jag hade bestämt, tyvärr så kändes det dagen efter i underbenet så det blev bara en löpträning i Dalarna. Det brådar kanske inte helt gott men jag ska ta tag i problemet efter jag har klarat av Jönköping.

På torsdagen åkte vi hem och efter 30 mil med husvagn och en bil fylld med barn så var det skönt att backa upp på tomten, vagnen tömdes och behovet av att röra på sig var omättligt. Jag stressade iväg på cykeln, molnen hängde tungt och de lovade regn. Efter ett par kilometer upptäckte jag att cykelbyxorna satt bak o fram, fasiken då är man stressad att få komma ut. Det blev en skön tur även om det började regna och blåste upp ordentligt de sista milen och ned vinden var inte i ryggen.

På fredagen kom ett stort paket, äntligen så dök den nya cykeln upp som jag hade beställt innan vi åkte till Orsa. Planen var en ny cykel nästa år men då de hade en bra rea med över 5000kr rabatt så passade jag på.

Cykeln monterades och jag försökte få till alla inställningar, lite speciellt med en karbon cykel som jag inte är van med men efter att faktiskt ha tittat på instruktionsvideon för en gångs skull så föll allt på plats.


Jag valde en BMC Timemachine TM02 som är utrustad med Shimano Ultegra komponenter.

Här följer lite spec:

Ram: p2p x subA, pure carbon
Framgaffel: aero hinge fork, pure carbon, with p2p & subA
Framväxel: Shimano Ultegra FD-6800
Bakväxel: Shimano Ultegra RD-6800
Kassett: Shimano Ultegra CS-6800, 11-25T
Kedja: Shimano Ultegra CN-6800
Vevparti: Shimano Ultegra FC-6800, 53-39T
Växelreglage: Shimano Dura Ace Barend SL-BSR1
Bromsar: integrated TT design (R), Shimano BR-6800 (F)
Hjul: 
Shimano WH-RS11
Sadel: Fizik Arione Tri2 Manganese
Sadelstolpe: aero post, pure carbon, with p2p and subA
Styre: Profile Ozero TT w/ T2+ extensions
Styrstam: BMC RSM 03

Det fick bli en testrunda lite senare på kvällen vilket var tur en av de förmonterade delarna släppte och jag fick vända efter 4km för lite pul innan jg kunde bege mig ut igen. Nu fungerade allt klockrent och cykeln kändes härlig. Den är riktigt stabil och känslan är att den ger tillbaka när man tar i Ramen på BMCn är mindre och kompaktare än på min Bianchi vilket jag tror passar bättre men det kändes också i låren att det blev en lite annorlunda sittställning. . Det var en av de där dagarna när det blåste riktigt mycket så där så att man förflyttar sig på vägen pga. blåsten men trots det så kändes den riktigt bra.

Nu får jag se om jag ska använda den i Jönköping eller inte det är lite småsaker som inte kom till rätta som jag har justerat men de måste testas och så måste jag prova den på ett par längre turer och även med mina tävlingshjul.
Första intrycket är bra men jag lägger ingen större vikt i vilken cykel det blir till nästa helg jag kommer att hinna med denna fartmaskin så småningom. ( Cykeln är ju inte bättre än cyklisten som trampar på den)


Ytterligare en liten investering som var ett måste, mina gamla takbågar som jag hade till förra bilen passade inte våran Duster. Jag kollade runt lite men ville inte lägga 4000kr för att få med cykeln på taket. Nu fick min svåger Jocke tag på orginalbågar och dessutom har han en bra rabatt då han jobbar på Volvo så jag blev skitnöjd. Tack Jocke, för hjälpen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar