En athlets tankar

Bloggen började med min satsning mot IRONMAN 2017 men som allt annat levande så har den nu tagit en ny form.

Här kan ni följa en 50 årings mans träning inom triathlon, löpning, swimrun mm.

Det handlar om en livsstil att inspirera andra till att röra på sig och att inse att träning kan vara både lätt och roligt samtidigt som det kan vara utmanande och krävande.

Jag söker nya utmaningar och vill gärna uppleva vad min kropp klarar av. Efter att 2017 klarat av min första Ironman full distans så kommer jag att söka nya utmaningar inför 2018.

Häng med mig på min resa och ännu bättre starta din.







torsdag 29 december 2016

Hur hittar du tiden?

Den frågan får jag ofta, hur hittar du tiden till all träning?


Det gör jag inte! Jag hittar ingen tid.
Dygnet har 24 timmar och jag kan inte hitta någon tid utanför den tidsramen det är ju faktiskt omöjligt. Jag började fundera på detta efter kvällens simträning och ibland är det bra att stanna upp och fundera.

Triathlonträningen kräver tid, mycket tid. Visst kan man träna 2-3 dagar i veckan 40-60 min per gång och ändå tävla lite och vara nöjd med detta. Nu satsar jag personligen lite mera, inte för att jag satsar på några otroliga sub tider men för att jag mår bra av det och vill göra skapligt ifrån mig. Dessutom vid min ålder så krävs det en del om man ska orka genomföra en hel tävlingssäsong. Målet för min del är att ligga på ca 7-10h effektiv träningstid i veckan. För tillfället så tränar jag 6 dagar i veckan och inga dubbla pass vilket kommer att ändras lite under våren.

I kväll så simtränade jag tillsammans med min fru samtidigt som sonen var med i badhuset och lekte, efter träningen fick vi lite tid till lek och div vattenrutschkanor. Detta är nytt för oss då vi aldrig har simtränat gemensamt innan men då vi hoppas på att kunna genomföra ett swimrun tillsammans i sommar så måste vi se till att kunna få den tiden.



Personligen så är jag ingen morgonmänniska, förutom på sommaren då jag inte har något mot att gå upp lite tidigare. Klockan står på 05,35 under arbetsveckan så träning på morgonen är bara att glömma. När det sedan blir helg så prioriterar jag att faktiskt få sova lite längre om barnen tillåter detta så mornarna går bort när det gäller träning för min del.

Vissa människor tränar på sin lunch, kul för dem som har den möjligheten men jag har 30 min lunch och ska då hem för att hinna släppa ut hunden så lunchen går bort. Detta hade annars passat mig väldigt bra men som sagt nu är det omöjligt. Nu är det ingen som tvingar mig att ha hund men även utan Rodde så skulle jag aldrig kunna byta om, träna och sedan byta om igen på 30 minuter.

Men det finns vissa genvägar som jag väljer att ta med jämna mellanrum.
Träning med barnen är optimalt, man får umgås samtidigt som jag faktiskt får ett bra pass och även mina barn. Det kräver lite mera uppfinningsrikedom med de små men om man tänker till lite så finns det en del som man kan göra utan att behöva ge vika för sin egen träning även om man får anpassa den lite.

Tävla tillsammans, ja det är en rolig aktivitet att kunna tävla med sin respektive eller med sina barn. Kanske får man lägga sina personliga mål åt sidan och i stället njuta av att få göra aktiviteter man gillar med dem som står närmast. När vi sedan är på tävlingar så åker vi hela familjen och stöttar varandra oavsett vem av oss det är som har nummerlappen på sig.



Många av mina pass förlägger jag sent gärna vid 20-21 tiden beroende på vad jag ska göra. Det passar mig ypperligt då barnen är i säng eller på gång i säng, läxor, handling mm är redan gjort. Nu fungerar inte det på långpassen så de försöker jag få till på helgerna.
För att det ska fungera så måste jag vara ganska effektiv den övriga tiden, ofta lagas det mat i förväg så att det bara är att stoppa in i ugnen, väskor är förpackade och jag försöker mulitaska och göra flera saker samtidigt.

På semestern när vi är ute med husvagnen:
Ja då springer vi alltid med barnen, det kanske inte blir kvalitetspass men det blir kvalitetstid. Kan få ihop upp till 8km med sonen och ca 1,5km med tjejerna. Det är häftigt men barn bara älskar att springa.

Lite andra aktiviteter man kan pyssla med:

* Backintervaller fungerar utmärkt, barnen är med och springer och leker i backen under tiden.
* Älghufs i backe är ytterligare ett moment som fungerar på samma sätt som backintervallerna.


* När barnen åker pulka så har man världens läge för backintervaller.
* Sommarens simträning kan göras under tiden som familjen ligger på stranden.
* Friidrottsarenorna är superbra där kan man träna samtidigt som barnen kan leka, springa på deras villkor.




* Simträningen i badhuset (Vingåker), ja då brukar sonen vara med och leka och så får vi tid att snacka vid min vila samt att vi kan bada lite före och efter.
* Genomtrampning på MTB då tar jag med sonen (12 år ) det blir ett bra pass för oss båda.



* Spring eller trampa MTB en kortare runda då kan alla springa själva och så varvar de snabbare de långsammare med jämna mellanrum och på så sätt håller koll på varandra.
* Gemensam kvällslöpning med sonen oftast 5-7km
* Styrka går att genomföra tillsammans i vardagsrummet eller i skogen med barnen, de gillar det.
* När vi väl får barnvakt så står nästan alltid gemensam löpträning på schemat



Men det viktigaste är att man måste bestämma sig och dra åt samma håll!
Vi har bestämt oss för att motion och träning är viktigt så då prioriterar vi det framför andra saker, vi försöker få våra barn att ha samma känsla och de är inte så svåra att få med på tåget. Samsyn är viktigt! Frågar jag någon av barnen om vi ska ut och springa, cykla eller liknande så släpper de sina  Ipad och datorer omgående

Glöm sedan inte att det ska vara kul för utan glädjen så faller hela konceptet..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar