En athlets tankar

Bloggen började med min satsning mot IRONMAN 2017 men som allt annat levande så har den nu tagit en ny form.

Här kan ni följa en 50 årings mans träning inom triathlon, löpning, swimrun mm.

Det handlar om en livsstil att inspirera andra till att röra på sig och att inse att träning kan vara både lätt och roligt samtidigt som det kan vara utmanande och krävande.

Jag söker nya utmaningar och vill gärna uppleva vad min kropp klarar av. Efter att 2017 klarat av min första Ironman full distans så kommer jag att söka nya utmaningar inför 2018.

Häng med mig på min resa och ännu bättre starta din.







torsdag 7 juli 2016

3 dagar kvar till IM 70,3

Vid skrivande stund är det tre dagar kvar innan det är dags att stå på startlinjen.....

Mitt allra första triathlon väntar bakom knuten och det är inte helt enkelt att sy ihop förberedelserna. Det är registrering, möten, lära sig växlingsområdet, rutiner kring packning osv. Men jag kommer tillbaka dit snart.

Den här veckan har simningen känts otroligt bra, jag simmar stabilt med ett bra flyt i en lagom takt. Inga problem med att det blir brist på luft eller att pulsen blir för hög. Ok nu kommer det säkert att ändras vid starten på söndag men jag ska försöka behålla den goda känslan från träningen och känna tempot i min kropp.


Att blicka ut över sjön kan vara otroligt härligt men tyvärr råkade jag ut för baksidan med att simma på öppet vatten. I söndags tränade jag och allt kändes helt okey, det var lite vågigt men inte så farligt. Jag var ca 100m från stranden när jag tittade upp för ett andetag och såg båten som i full fart brakade förbi mig. Den var nog knappt 2m från mina fötter när den passerade mig och föraren hade ingen aning om att jag låg i vattnet. Jag blev riktigt skärrad och nu i dag har jag införskaffat en boj som man fäster och drar efter sig så att man blir lite mera synlig.


I morse gjorde jag sista simträningen för den här veckan ( innan inköpet av boj) vågorna gick ganska höga och det fanns enstaka "vita gäss" på sjön. Trots det kändes flytet bra och jag lyckades behålla den där härliga känslan av att det bara flyter fram i vattnet. Den ska jag ta med till på söndag.


Det har hunnit bli några pass med nya cykeln och den känns riktigt bra, strulat lite med några skruvar (som var förmonterade) som inte satt som de skulle men efter lite pul så sitter allt som det ska och jag har bestämt mig för att testa den i Jönköping. En liten inköpsresa fick det bli för flaskhållare, sadelväska och en ramväska.

Jag har provat den med ZIPP-hjulen vid ett tillfälle, tyvärr så blåste det otroligt mycket så resan kändes då lite ostabil när vinden brakade på som värst. Men när vinden inta var så farlig så var känslan helt annorlunda. Cyklingen är jag inte orolig för men tempot kanske jag hade önskat mig lite mera av.

Ingen löpträning! Här finns orosmomentet, ska benet hålla eller vad kommer att hända? Jag vet inte men jag ska ge det ett rejält försök. Det var riktigt länge sedan jag gjorde någon riktig löpträning och ännu längre sedan som jag sprang en halvmara. Så jag får se vad det ger och hur benen svara efter 1,9km simning och 9 mil på cykeln.

Kaos! Åter tillbaka till kaoset, jag har inte kunnat packa allt eftersom jag har tränat under veckan. Check-listan är lång och jag tror trots allt att allt är på sin plats. För inte har jag glömt att packa licensen?

Som sagt så är det lite nervöst men efter att noggrant ha studerat check-listan, kryssat av och markerat i vilken väska allt ligger så bör det var lugnt om jag nu packade astma-sprayen.
Ska bli skönt att åka. har jag glömt något så löser det sig säkert på plats om jag nu kommer ihåg att lasta på cykeln.


Familjen har roat sig med supporter aktiviteter, plakat och hejarramsor, vilken tur man har som har en sådan underbar familj.

Håller nu tummarna för hela Julita Triathlongänget som ska tävla på söndag att punkteringarna håller sig borta, benen är pigga och att vi får ett underbart väder.

Fan, jag börjar nog bli lite nervös...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar