En athlets tankar

Bloggen började med min satsning mot IRONMAN 2017 men som allt annat levande så har den nu tagit en ny form.

Här kan ni följa en 50 årings mans träning inom triathlon, löpning, swimrun mm.

Det handlar om en livsstil att inspirera andra till att röra på sig och att inse att träning kan vara både lätt och roligt samtidigt som det kan vara utmanande och krävande.

Jag söker nya utmaningar och vill gärna uppleva vad min kropp klarar av. Efter att 2017 klarat av min första Ironman full distans så kommer jag att söka nya utmaningar inför 2018.

Häng med mig på min resa och ännu bättre starta din.







söndag 24 juli 2016

Race Day Karlstad triathlon Olympisk distans!

Vi tog husvagnen till Karlstad i torsdags för att delvis få lite semester men också för att jag skulle tävla i Karlstad triathlon.

Jag valde Olympisk distans denna gången som består av 1500m simning 40km cykel och 10 km löpning.

Det var riktigt varmt runt 28 grader så när alla moment med cykel osv var klara så var det skuggan som gällde.


Det hela började med ett möte när de skulle förklara simbanan, det var många som skakade på huvudet och fattade noll men efter ett tag så klarnade det hela. Vi startade från stranden efter att fått lyssnat på en skönsjungande dam som sjöng Ack Värmland du sköna. Banan visade sig vara tuff även om simningen gick jäkligt bra. Det var en kort sträcka till första bojen där man ska ta 90 grader och det blev ett himla tumult. Mina glasögon åkte av och jag fick ganska många tryckare och delade nog ut några också.
Sedan flöt det på bra, jag hade ett fint tempo och det kändes som om jag simmade fort. Jag kom rakt på alla bojar och förlorade ingen tid på någon snesimning. Nu visade det sig att en boj hade flutit iväg så i stället för 1500m så var banan 1800m lång.

Här är jag vid 3e bojen längst till vänster
 
Efter en ca 100m lång löpning så var det dags att byta till cykelutrustningen, det strulade lite med utrustningen. Långa kompressionsstrumpor är inte helt enkelt när man är blöt.
Man fick springa ut genom en grind innan man kom till linjen där man får börja cykla.


Cyklingen gick riktigt bra det var en varvbana med en vändningspunkt i båda ändar där man körde tre varv. Jag försökte speeda upp omgående och jag tog ganska många placeringar. Straxt innan första vändningen såg jag ledarna och under de nästkommande två varven kunde jag konstatera att jag inte tappade allt för mycket på dem. Jag blev aldrig omkörd men tog en hel del cyklister.


Sista varvet blev lite slitigare men jag kände aldrig att jag kroknade på något sätt utan kunde hålla ett bra tempo. Banan var ganska flack men vägen lite dålig på vissa ställen och på någon gata var det biltrafik vilket gjorde att jag fick bromsa in vid ett par tillfällen.

Cykeln är helt underbar och det är riktigt roligt att trycka på då den svarar fint hela tiden.


Vid växlingen till löpningen blev jag filmad av en kameraman, kul förutom att jag stressade ordentligt, måste lära mig att vara snabb men lugn.
Jag gick ut tillsammans med första dam på löpsträckan som var 4 st 2,5km rundor utan skugga och med en tryckande värme.


Löpssträckan slet ordentligt på mig delvis benet som strulade men värmen gjorde också sitt, jag led ordentligt och takten var långsam. det fanns bara en vätskedepå under sträckan och det kändes som för lite i den värmen.

 
Den här bilden säger ganska mycket om hur det var, illa grimaserandes handlade det bara om psyket till slut. Sista varvet så bet jag ihop ordentligt och lyckades plocka ett par löpare som jag hade släppt förbi mig tidigare under loppet.

 
Känslan att få gå i mål var härlig men jag kan bara konstatera att det var ett roligt men väldigt varmt lopp som jag förmodligen kommer att köra igen.

En liten film som sonen fixade!



Här är tiderna enligt min klocka då de officiella inte är klara än.

Fakta:
Placering 8a
Totaltid 2,35,53
Simning 1800m 35,20
Cykel 40km 1,06,26 snitthastighet per km 35,2
Löpning 10km 54,03

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar